måndag 2 april 2007

Det godas fiende?

Med ett arbetsliv till stor del i den offentliga sektorn är det en aning förvånande, inte minst för mig själv, att jag upplever kommunens stasning på turismen som inte bara dålig utan också fientlig och "bossig". Jag har respekt för arbetet med att bygga och marknadsföra varumärket Österlen. Däremot är det svårare att respektera funktionen som bokningscentral och de avgifter/påslag man gör för detta. De är inte affärsmässiga utan liknar mer en beskattning som bygger på att ingen av oss ute på anläggningarna vågar ens nafsa efter den han som i någon mån föder oss.

Det senaste övertrampet är införande av ett bokningssystem som fungerar online. Med detta har kommunerna rationalisierat sin verksamhet. I stället för att telefonledes höra med hotell och B&B kan man kolla på nätet och lägga bokningen i realtid. Pressen på anläggningarna är enorm eftersom man är rädd att annars tappa bokningar. Kommunen har friskrivit sig från allt ansvar i samband med online bokning. Man kunde tänka sig att bokningssystemet kunde bli till direktnytta ute på de olika besöksmålen på så vis att man fick en länk som gjorde möjligt för besökare att själva boka ute på hotellets hemsida. - Så icke! Den snöda förklaringen är som oftast pengar. Kommunen rationaliserar sin verksamhet och, och i praktiken, kollektivansluter hotell och B&B för detta tar man ut en ersättning på 12% av ordersumman på varenda bokning. En manuell "gratistjänst" har ersatts med en mycket kostsam internetbaserad service. Minskat tryck på turistbyrån och ökade intäkter. Det är imponerande att se på när offentlig sektor leker affär.

Motsvarande bokningssystem hos Visit Österlen kostar 10% på ordersumman innan moms och man får dessutom möjlighet att göra den egna hemsidan bokningsbar. I det senare fallet utgår ingen provision.

Hur ser den politiska styrning i det moderata Simrishamn ut när det gäller turistbyrån? Är ambitionen att utveckla turismen eller turistbyrån, eller är det i politikens värd samma sak?