torsdag 28 april 2011

Jag förlåter er aldrig!

Jag har hört alla partier i valrörelser tala om att bevara byskolorna. Detta är ett löfte och hur man förhåller sig till ett löfte vittnar om en persons moral. Visst jag förstår ekonomi. Jag förstår också långsiktighet, strategi och ansvar inför historien och kommande generationer. Gör ni politiker i majoriteten i Simrishamns kommun det?

Som politiker måste man kunna se förändringar i samhället, inte bara i ekonomi utan i förändringar i värderingar hos oss medborgare. Hjalmar Mehr i Stockholm kommer man ihåg för en sak; mannen som rev Klarakvarteren. Arne Lundberg m fl betongsossar, i Malmö, kommer man ihåg som grabbarna som på 60-talet vägrade bygga villor; Malmö är en arbetarstad. Den goda skattekraften flyttade till Vellinge, Bjärred och Lomma. Var det en bra analys, var det god strategi, var det bra politik? Vill Anders Johnsson i Simrishamn bli hågkommen, som mannen som la ner byskolorna?

Byskolorna är inte en kostnad det är en investering. I en tid när flykten från landsbygden var som värst plockades  servicefunktionerna bort efterhand. En uppgiven politik när man inte såg några medel mot landsbygdsavfolkningen. Jag förstår att pengarna måste räcka. Men de frågor dagens politiker måste ställa sig är: Har något förändrats?

Gårdagens politik där de attraktiva kustsamhällen fyllts på med sommargäster, som inte betalar skatten här, och efterhand  pensionärer har medverkat till ett åldersproblem i kommunen. En ökande efterfrågan på sjuk- och åldringsvård kan aldrig få finansieras genom besparingar på de unga, läs skolan, om man vill bryta kurvan med en allt äldre befolkning. Men det viktigaste ekonomiska skälet att satsa på skolan är den livsstilsförändringar man ser hos yngre människor. Visst några år i storstaden lockar och är en erfarenhet! När livet börjar stadgas upp, barnen kommer, är det en ökande andel som omprövar sin bosättning. Livet på landet, nära naturen och årsväxlingarna, med kontakt med grannar, en överblickbar närmiljö lockar alltfler att flytta ut till våra byar.

Många av de unga som flyttar ut till Österlen har jobbet med sig. Konsulter, mediafolk, säljare, marknadsmänniskor har sina uppdragsgivare spridda över landet eller världen. Man har sin fasta arbetsplats hemma. Det är inte jobben som flyttar dessa människor det är boendemiljön. Det kanske viktigaste kriteriet för bosättningen är att det finns en skola. När föräldrar i ökande omfattning arbetar från hemmet ska vi alltså sätta barnen i pendling! Ser ni politiker i Simrishamn inte denna pågående förändring i samhället?

Den inflyttade unga människan söker inte ett skatteparadis. De söker sin idyll, och det menar jag inte  nedlåtande. Jag kan själv uppleva att jag lever i en idyll i Hammenhög. Visserligen har fröfabriken, byns historiska stolthet, lagt ned och det är ett tecken i tiden. Fabriker kommer aldrig mer att ligga på landet och vägverket kommer aldrig att bygga motorväg till Österlen. Min idyll består i att jag känner människor i byn, jag bor i en trakt som jag tycker är vacker och jag har nära till Sverige och kontinenten. Lutar jag mig ut genom fönstret ser jag förskolan där mitt barnbarn går, jag ser skolgården där jag hoppas att Julius ska leka med de andra barnen om något år. Har föräldrarna något ärende är det det lättaste i världen att ringa mig och be mig hämta Julius. Den stora komplicerade världen är också liten och fantastiskt enkel. Detta är idyll!

Det har anförts att kvaliteten blir lidande av att klasserna är för små. Jag har inte sett det utvecklat närmare. Det är klart att kvalitén blir lidande om man inte anpassar arbetssättet. Med flexibilitet och kreativitet är jag fullständigt övertygad om att kvalitén inte blir lidande av små klasser. Det bör vara väldigt mycket lättare och bättre att flytta lärare än att flytta barnen.

Många små skolor blir naturligtvis dyrare än ett mindre antal stora skolor. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, detta måste man se inte som en kostnad utan som en investering. En investering för att skapa förutsättningar för unga barnfamiljer att bo kvar och att flytta till Österlen. Det är god skattekraft som flyttar in, många har eller bygger företag och skapar jobb också för andra, den lokala servicenäringen får uppdrag och byarna får liv. Detta, politiker i majoriteten, det är att ha en vision och en strategi. Det är sällan politiken, som kommer på de lysande idéer, som förändrar världen, men de kan skapa förutsättningar för dem, som har kraften och idéerna, och förutsättningar för ett gott liv för oss andra. Ta alla Leaderpengar, använd budgetöverskottet höj skatten, men rör inte våra byskolor. Efter en tid vänder det!

Man klär inte fasaden på Glimmingehus med plåt för att underlätta underhållet. Man gör inte om Hammenhögs Gästis till hamburgerbar för att öka intäkterna. Man lägger inte ned byskolor på Österlen för att minska kostnader! Sköt ert uppdrag politiker, på det sätt som vi väljare vill ha det!

6 kommentarer:

  1. Håller med dig i ALLT!!

    SvaraRadera
  2. Mitt i prick! Helt rätt!

    SvaraRadera
  3. Jag läser inlägget och det är lika applicerbart på den kommun jag bor i, som det är i den du bor i.
    Jag har barn i byskolor som hotas av nedläggning. Beslut som ska till på kortast möjliga tid, utan hänsyn till barnen, anställda och föräldrar.
    Ni är inte ensamma i er kamp om att få politiker att se kostnader som investeringar.
    Ville bara säga det...
    Mvh Åsa

    SvaraRadera
  4. Till ansvariga politiker!
    Vi läste noga på om den byggd vi planerade flytta till.
    Vi förstod att det fanns fungerande förskola och skola.
    Simrishamn verkade just satsa på renovering och nya tag på gymnasiet, bra, härligt, super! Tänkte vi.
    Vi flyttade hit.
    Vi läste valmanifest och lyssnade på era löften.
    Vi gick för första gången till vår nya vallokal. Hela familjen.
    Hur lång tid har gått sen den dagen? Inte är det särskilt länge.
    Ändå drar ni nu effektivt undan mattan under våra fötter.
    Tack för det. Tack så hemskt mycket för det.
    Så dåligt går det faktiskt inte för kommunen om jag kan tyda siffror rätt.
    Varför då planera så otroligt korkat?
    Varför göra om samma misstag som många andra kommuner gjort.
    Varför inte våga fullfölja den satsning som påbörjats på gymnasiet i Simrishamn. Varför slänga pengarna i sjön?
    Förlåt en dum fråga, men era framtidsplaner sträcker sig väl längre än en mandatperiod?
    Min åsikt är att låta skolan kosta, det lönar sig, jag lovar!
    Jag ska inte upprepa budskapet som Hammenshögs Gästis redan har formulerat så otroligt bra. Men snälla rara ni, tänk om och tänk smart för guds skull!
    Återkommer när jag är mindre sur, upprörd och förbannad och även mer påläst. Det här är inte över!

    SvaraRadera
  5. Väl uttryckt och som någon här tidigare skrev "mitt i prick"! Tack för att vi får läsa!

    SvaraRadera
  6. Skulle kunna berätta mycket om hur det gick till när man la ner byskolan i Gladsax. Efter sisådär drygt 200 år av skola. Skam och skandal.

    SvaraRadera