fredag 6 mars 2009

Beskärning av pilträd.

Februari är trädtuktningens månad på Hammenhögs gästis, och tror jag, övriga Sydsverige. Rimligen bör man ju beskära innan saven stiger. Genom åren har jag beskurit en hel del fruktträd, där resultatet inte på något sätt varit på liv eller död. Jag vill alltså inte ens antyda att jag skulle vara någon arboristisk auktoritet.
Har du fått en sekatör eller busksax i julklapp, och det rycker i klipphanden, vill jag rekommendera att du kastar dig över en pil. Det är mitt personliga favoritoffer.
Pilen i trädgården på gästis är ett viktigt inslag i den gamla trädgård som vi successivt försöker att återerövra. Så här avlövad visar den sig som en ganska kvistig företeelse, trots att den beskärs årligen.

Förr var pilen en nyttoväxt som användes för att fläta korgar m.m., (innan upptäkten av ICA-kassen). Antagligen är detta en förklaring till hur trädet beskärs.


Jag har en vurm för radikala åtgärder, vilket kanske förklarar att jag tycker om att beskära pilträd.

Efter en kvarts arbete står den förr så spretiga pilen som en mäktig fallossymbol i trädgården.
Jag försäkrar att massakern på det stackars trädet inte alls är skadligt. Redan i maj kommer det att ståta med ett grönskande grenverk.

Lycka till - det går inte att misslyckas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar