lördag 30 augusti 2008

Inspiration

Härom veckan hade Sydsvenskan ett stort reportage från Hammenhögs Gästis. Tyngdpunkten låg på folk som bytt karriär. Det har vi för visso gjort hustrun, jag och äldste sonen. Många har kommit hit av nyfikenhet efter vad de läst. Det är inspirerande att märka att vi uppfyller en livsdröm för många andra.



I måndags när vi varit ute och handlat möttes av ett meddelande skrivet på vår skylt om öppettider. "Har åkt 30 mil per bil o. 5 mil på cykel - o så är det stängt! Hade verkligen trott att nye ägaren skulle slå vakt om gästgivartraditionerna!!" Undertecknat av en herr Bonde 25/8 14.10. I mitt tycke en aning självcentrerat. Det för tankarna till det gamla grevesamhället. Känns skönt att vi hade stängt.



I går kväll var herrskapet fårn Vilhelmsdals gårdsmejeri och åt en meny hos oss. Förutom att de är mästerliga på att göra ost så är de enastående på att älska gästis, och att tala om det.



Idag lördag tog jag en sväng till Simrishamn, huvudsakligen för att fylla på Calvadoslagret. Jag som är en aning östtysk i mina konsumtionsmönster hade tillfälle att shoppa. Äntligen har mobiltelefonen som går att ringa med, innehåller telefonbok och har sms-funktion (dessutom, inte alldeles nödvändigt, ficklampa) kommit. Det facila priset av 595:- ledde till omedelbart avslut. Dessutom gjorde jag fyra begagnade bokfynd hos min favorit, den ambulerande bokhandlaren på torget.



Pricken över i var att Simrishamns musikkår marscherade Storgatan ner mot hamnen. Anledningen va Sillens dag på Hamnplan. Jag älskar musikkårer! Antagligen är det kopplat till min barndom där Flottens musikkår marscherade genom Karlskrona varje lördag. Varför har inte Simrishamn en vaktparad genom staden varje lördag. Ett sätt att pigga upp stan, underhålla boende och turister, låta musikkåren öva skarpt och slutligen ett sätt för kommunen att ekonomiskt stötta en kulturell verksamhet på Österlen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar