lördag 4 februari 2012

Vi öppnar för säsongen den 3 mars!

Under januari och februari har vi, i likhet med de flesta av våra kollegor, stängt, de flesta har nog stängt litet längre - till påsk. Det får mig att tänka på Hasse & Tages fantastiska kuplett "Va i helvete har de för sig in på banken efter tre?". Den främsta förklaringen till att vi och de andra stänger är att marknaden är som död efter jul. Det kan man däremot fundera över, varför är det så? Under senare år har restaurangnäringen på Österlen utvecklats enormt. Antalet högt rankade krogar överstiger summan i Halland, Blekinge och Småland. Vi har lagt ned stor kraft på att bygga upp ett modernt kök med rötter i det skånska, närproducerade råvaror och med en modern presentation. Turistbyråerna som har resurserna att göra broschyrer har inte helt observerat den förnyelse av restaurangnäringen som skett de senaste 10 åren. Om oss skrev de att vi var en typisk gästgivaregård och framförallt att vi serverar råka. Det är visserligen sant men ändå så fel. Vår förnelse har noterats av White Guide. När jag frågade turistbyrån varför de inte skrivit att vi var med i White Guide, det var en särskild rubrik i broschyren,  fick jag beskedet att vi var omnämnda på två andra ställen. En utmärkt illustration av att kommuner inta ska ska syssla med marknadsföring av företag. Rättvisa och likabehandling gäller enligt kommunallagen men inte inom marknadsföring. Kommunens marknadsföring av oss är kontraproduktiv och går i motsatt riktning mot vad vi själva försöker kommunicera. Nu vill jag inte skylla de döda månaderna på kommunerna, däremot vill jag framhålla nödvändigheten av att komma igång med ett marknadsbolag som arbetar med destinationsutveckling och destinationsmarknadsföring. Innan jag stänger gnällhörnan vill jag lägga till att Svenskt Näringsliv släppt sin årliga ranking av företagsklimat. Simrishamn har dalat 7 placeringar till 248 av 290. Vi ligger i nivå med avfolkningsbygder i inre Norrland. Ystad och Tomelilla ligger på den övre halvan plats 118 respektive 117. Ystad har klättrat 12 placeringar medan Tomelilla dalat 9. Efter enkäten som ligger till grund har Tomelilla fattat det, för mig, obegripliga beslutet att inte gå med i samarbetet att utveckla besöksnäringen i Ystad och Österlen tillsammans med näringslivet. Detta bör medföra att man i nästa mätning dalar ytterligare.

Att vi har stängt under januari och februari betyder inte total passivitet, även om någon veckas ledighet, gärna i sol och värme, passar väl in. Årsskifte innebär att administrativa åläggandena står som spön i backen. Vi ska inventera och göra bokslut, fylla i alkolholrapport, ta fram kontrolluppgifter, redovisa löner till arbetsmarknadsförsäkring med mera med mera. Vi har den årliga kontrollen av rummen för klassificering av hotellstandard. Årlig storstädning av hotell, restaurang och inte minst kök! I början av året försöker vi utvärdera året som gått och planera det kommande året. Ni som läser bloggen är välkomna med synpunkter! Som ni förstår har vi en hel del att stå i också under januari och februari. Dessutom har vi faktiskt inte helt stängt. Rotary kommer varje måndagskväll och en eller annan beställning brukar vi också ta.

Nytt för året är att momsen på restaurangmat halveras. Från att ursprungligen varit en fråga om att skapa rättvisa mellan mat som serveras på restaurang och catering samt att förbättra marginalerna i en bransch med lönsamhetsproblem på grund av små marginaler har den politiska debatten och media gjort det till något helt annat. Reformen beskrivs som om den vore villkorad med lägre priser. Så enkelt är det naturligtvis inte. Jag tror att snabbmatskedjor och de som serverar dagens rätt kan se ett direkt samband mellan pris och besöksvolymer. Ett ställe som vårt påverkas inte av att man slår av någon tia på toppen. Däremot är det väldigt välkommet med sänkt moms så slipper vi höja priserna i år och vi kommer att få något större utrymme till löner, vilket är väldigt välkommet.

Jonas, köksmästare och son, har varit ute och speglat sig i den stora världen. Väldigt trevligt och nyttigt för honom. Sistliden helg var han på gästspel i Norrtälje. Det måste  vara en fantastisk upplevelse att erbjuda en 5-rätters Hammenhögs Gästis-meny och fylla Åtellets restaurang både fredag och lördag. Ca 100 ätande vardera dagen på 70 stolar. Folk var otroligt nöjda. Tänk om vi hade en motsvarande lokal marknad i Hammenhög. Faktiskt  är befolkningsunderlaget ungefär det samma - Norrtälje jämfört med Österlen och Ystad. Gå oftare på krogen!

Ett projekt för året är att komma igång med hantverksmässig tillverkning av vår uppskattade lammkorv. Vi har tänkt oss att sälja den på några ställen på Österlen och något ställe i Malmö. Vägen fram till en säljbar produkt är lång och krokig. Hade det varit enkelt hade alla sålt lammkorv. Läs mer på Jonas blogg.

Det är ganska precis en månad tills vi öppnar för säsongen. Vi öppnar den 3 mars, som är en lördag. Vi ser fram mot detta. Hoppas ni, våra läsare, också gör det. Boka bord, jag vågar lova att premiären blir litet extra!

Tänker ni besöka konstrundan på Österlen, eller bara möta våren, är det hög tid att boka rum.



2 kommentarer:

  1. Låter som du är på bättringsvägen,så fantastiskt roligt! Vi rekommenderar er alltid till våra gäster. Jag har t o m kört dit och hämtat dem som vill ha ett glas vin till maten. Limousinservice ;-)

    SvaraRadera
  2. Limousinservice brukar jag kalla sjuktransport. En lysande samhällsservice, som krögare hade jag gärna sett att ett glas vin till maten skulle vara ett godkänt kriterium att nyttja tjänsten.

    SvaraRadera