fredag 28 november 2008

En ny hjälte.

Igår var jag på ett "frälsningsmöte" om tillväxt och att förlänga säsongen inom besöksnäringen på Österlen. Det var intressanta föredrag av kunniga och inspirerande föreläsare. Applicerbarenheten på vår strävsamma vardag kan kanske kanske ifrågasättas. Ibland blir man så matt av tanken att myndigheter, banker, försäkringsbolag m fl tar så mycket betalt av oss och så ger de igen litet i form av att samla oss för att tala om hur vi ska utveckla vår verksamhet. Ta mindre betalt av oss så lönsamheten ökar så skulle jag kunna ta gift på att vi alla skulle återinvestera vart enda öre på ett förnuftigt sätt.
Men min stora behållning var när Björn Ranelid framträdde. Språk och tanke var sammanvävda, en intensitet och ett engagemang. För mig visade det rå intellektuell och kulturell kraft. En man som på det litterära området överträffar de flesta och tillåter sig att njuta av det. Jante borde vantrivas på Österlen med en så gigantisk motståndsman boende här i en äppellund. Jag har alltid tyckt att Björn Ranelid varit en mycket bra författare med ett oerhört vackert språk. Dessvärre hade jag köpt mediabilden av honom som en pajas. Förlåt!
Jag köpte en bok av honom, och bad honom dedicera den till min kära hustru "från din favorit Björn Ranelid". Jag fegade helt enkelt ur - undrar varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar