torsdag 9 augusti 2012

Klämmen innan skolstart.

De pampiga stockrosorna mot en vacker gråstensgrund! Kan det bli mer skånskt än så? Det är fantastiskt hur dessa kraftfulla blommor kan växa upp ur ingen näring alls.

Redan nu märker vi hur det blir glesare mellan turisterna. Jag tror att vi alla är överens om att det varit en dålig turistsommar på Österlen, ja kanske i hela Sverige. Kanske har storstadsturismen ökat som vanligt. Det är med spänning man väntar på besöksstatistik.

Turismutvecklarna har satt upp fantastiska mål för besöksnäringens tillväxt. Det kanske är möjligt men det gäller i så fall att också se riskerna. Jag kan befara att man medverkar till en överetablering, som en månad om året leder till personalbrist och många gånger kvalitetssänkningar. Övriga elva månader är det stängt som vanligt. Den subventionerade marknadsföringen via Tourism in Skåne är i princip obefintlig för små aktörer. Nu senast erbjöds en annons i en pocketguide för 25 000:-. Det är ungefär en fjärdedel av vår marknadsföringsbudget, eller en bra dagskassa.

Nej ska man göra något åt sommarturismen får man helt enkelt göra något åt vädret! I övrigt tror jag att alla Österlens småställen, B&B, restauranger, fik, bagerier osv är som stockrosorna. Praktfulla blommor som inte kräver mycket artificiell näring. Vill "utvecklingsbyråkraterna" ändå göra något, så tror jag att det är direkt marknadsföringsstöd vi behöver.

2 kommentarer:

  1. Ja lätt är det inte Staffan, men vi får väl helt enkelt som växterna anpassa oss efter väderleken med allt vi företar oss. Det är ju det enda vi kan göra, just anpassa oss och vara kreativa, för jag tror tyvärr inte på att vi får något stöd i en näring som redan blomstrar enligt politikerna... jo, jag såg annonskostnaden i Nyhetsbrevet och höll på att sätta kaffet i halsen. Det är inte rimligt att annonser ska få kosta så mycket - det snedvrider utbudet onekligen. Nä, jag håller mig till mina gratis-/eller nästan gratiskanaler - Fb, Blogger och Blocket:)det finns andra trevliga kanaler också, som Spotilove, Enjoy Sweden mfl, bara att leta och vara aktiv Staffan och det vet jag att ni är! - vädret råder vi inte på:(

    SvaraRadera
  2. Det är lätt att bli litet knarrig, antagligen för litet sol. Tack "någon" för internet och sociala media. Vi ligger på men har ett dilemma i att ca 80 av våra gäster är äldre par, värdelösa på Facebook.
    Men nåt lite skulle vi väl med vår samlade skattekraft kunna göra åt vädret?

    SvaraRadera