måndag 21 januari 2013

Inte dör Österlen på vintern!


Ruts gossar.
För vilken gång i ordningen, kan jag inte säga, men i lördags var de på sitt årliga besök. Dessa frejdiga gossar har alla vuxit upp i Hammenhög.Årligen i januari besöker man Gästis, äter äggakaka, dricker pilsner och bäsk. Kaffe med konjak till hästsport, tipsextra eller annat spelbart.Några av  gossarna har återvänt till Österlen.

Kultur i grannbyn.
För något år sedan skrev jag ett något raljerande referat från ett besök i Borrby. Kanske måste jag krypa till korset och göra självkritik. Det händer saker i vår konkurrerande grannby. Jag tänker på att man etablerat apoteket, startat Bokbyn och inte minst renoverat och blåst liv i Borrby Bio. Apoteket är klart till sitt syfte och som nybliven sjuklig lägger jag med glädje mina pilleraffärer där. Bokbyn har jag mindre kläm på, eller rättare sagt har jag inte hunnit sätta mig in i vad det är. Att konceptet uppmärksammats i media, i media och i utvecklarbranschen är det ingen tvekan om. Enligt mig kan det inte vara fel när det handlar om böcker och litteratur.




Bor man på Österlen är det lätt att missa godbitar i det rika kulturutbudet året om. I går kväll rde vi bot och bättring, hustrun och jag, avseende Borrby Bio. Den lär vara Österlens äldsta från 1917. Nyligen har en renovering genomförts. Det gladde mig att man uppenbart koncentrerat sig på funktion som biograf, inte ett renoveringsprojekt för renoveringens skull. Jag överraskades att den var så pass stor och fåtöljerna var bekvämare än förväntat. Man kan konstatera att de vackra skånska dialekten inte klingade i lokalen. Det kan också konstateras att medelåldern på "kultureliten" ligger högre i Borrby än i Hammenhög.
Den finns en biografförening som driver bion. Styrelsen är skamligt ojämställd, endast kvinnor!  Om det är styrelsen om ansvarar för repertoaren, så har de all heder av gårdagens film, "Beasts of the Southern Wildes." Nybörjarregissör och nybörjarskådisar i en amerikansk extremt lågbudgeterad film. Det var länge sedan en film berörde mig lika starkt. Jag måste rekommendera alla att se den. Jag  måste också rekommendera Borrby Bio. Märkligt nog såg jag inte en människa från Hammenhög.

Dramatik i Hammenhög.
I morse vid 4-draget kikade jag ut och såg utryckningsfordon med blåljus hålla uppe vid kyrkan. På nätet såg vi att en man vid 3-tiden voltat med bilen mellan Hannas och Hammenhög. 10.39 hittades mannen ien lada vid Karlsgården en bit söder om Hammenhög. Han var då full medan ett trettiotal poliser och två helikoptrar letade försökte mannen hålla sig undan tills han blev nykter.Detta skriver jag mest för att få möjlighet att lägga in en bilder på helikopter tagen från vår brandtrappa.




2 kommentarer:

  1. Bra Staffan, hur det än är så är allt detta Österlen. Men "Turen går till..." skulle inte vara detsamma utan ditt raljerande, vilket alla dina läsare förstår med några få undantag. Du kanske t.o.m är på väg att göra ett återbesök i Gärsnäs på gamla dar...:)

    SvaraRadera
  2. Nä, Frank Gärsnäs vågar jag mig inte på (igen). Jag får kanske ta in en gästbloggare. Jag hade en som blev rasande över Borrby-inlägget. Han tyckte inte om 08-or och menade att passar det inte inte så åk him. Det var så inskränkt, bortsett från det fundamentala faktafelet att göra mig till 08, så att jag med Borrbys bästa för ögonen avstod från att publicera. Den skribenten hade jag kunnat skicka till Gärsnäs. Med direktivet att allt ont kommer inte från Stockholm, inte jag t.ex!

    SvaraRadera