söndag 23 augusti 2009

Hammenhög - Hollywood




Så har då Branagh och den oerhörda skaran av filmarbetare varit i Hammenhög igen. Det är det tredje avsnittet i serie nummer två som spelas in. Jag frågade hur det var med manus. Den svenska Wallander grundar sig på nyskrivna historier, medan BBCs produktion utgår från böckerna. Den aktuella boken är Femte kvinnan. Jag har läst den men ärligt talat kommer jag inte ihåg den.

Teamet har förutom Gästis drabbat N H Nilssons bilaffär. Man gjorde om den gamla bilhallen till blomsteraffär. En god idé, byn behöver en blomsterbod.

Över Chevrolet-skylten klistrades "Runfeldts".









Man har filmat på Motellet. Våra trädgårdsmöbler lånades ut och jag utgår från att de har en oerhört viktig roll i filmen. Naturligtvis har också Fröken Östergrens Café kommit med. Helena lär statera, hör och häpna, som cafépersonal.

Självklart lyckades hon bli plåtad tillsammans med Kenneth. Så påflugna är förståss inte vi på Gästis, men jäkligt avundsjuka. Jag tror att jag kommer att sitta hela filmen och spana efter saker, människor och miljöer som jag känner igen. Ska vi fortsätta på temat avundsjuka, så innehåller "Den vita lejoninnan", där Rolf Lassgård var Wallander, scener från Hammenhögs Gästis. Vid den tidpunkten fanns inte Föken Östergrens café. Dessutom har förutom Branagh, John Steinbeck och Greta Garbo besökt gästis. - Sug på den Helena!

Man stilade om fiket totalt. Samma tidsepok men helt annorlunda.

Slutligen lär de skulla filma rektorsvillan vid gamla lantbruksskolan, invid nuvarande Valnöt och Kaprifol.


Gästis gjorde de, som jag nämnt tidigare, om till äldreboende för Kurts gamle far. Jag förhörde mig om vilken research inom svensk äldreomsorg som genomförts. Jodå man hade varit på studiebesök, men inte låtit sig imponeras av modern svensk intitutionsstandard.

Min frukosthörna där jag lusläser tidningen, äter nybakade frukostbullar till första morgonkaffet, medan jag väntar på våra boende gäster, hade de vanställt.

I verandan exponerade de sina loppisfynd och la luggslitan mattor på vårt nya fina golv
Hade en svenskt äldreboende sett ut som det stackars Wallander senior hänvisas till, tror jag att facket och Astma- och allergiförbundet hade ordnat kavallerichock mot företeelsen. (Om man nu får ha hästar på äldrebooenden.)
I det nu inspelade avsnittet dör den gamle Wallander den naturliga sotdöden, inget brottsligt. Jag antar att det är på grund av detta Kurt kommer flängande i en Volvo och hastar in på Gästis. Eller kanske tror han att det är Happy Hour i baren. Vi har i alla fall filmat denna i filmen oerhört centrala sekvens. Om filmteamet kanske inte lyckats lika bra som vi så är det helt ok att använda vårt material.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar