torsdag 27 augusti 2009

Efter rushen den stora tomheten

Denna sommaren har överträffat alla våra tidigare tidigare på Österlen. Visserligen har vi bara avverkat sex hittills. Från en bit in i juli fram till skolan börjar är det hysteriskt. Efter halva augusti går allt ned. Problemet är att verksamheten planar ut till en normal nivå, men man är själv fortfarande uppe i varv. Innan man hunnit landa känns det som en stor tomhet. Även om vi vet om att så är det och att egentligen är det mycket trevligare men en rimlig beläggning på rummen och halvbesatt i matsalen. Så ska det vara!

På Österlen är det fantastiskt under sensommaren och förhösten. Idag, efter att ha lagat frukost åt gästerna och städat rummen, tog gästgivarinnan och jag picnickkorgen och åkte till stranden. Nästan inga människor på Borrbystrand. Vi tog ett dopp i det, får medges, ganska svala vattnet. Sedan stoppade vi i oss maten, och därpå en tupplur i solen. Det gjorde mig lycklig.

Jag blir också lycklig över att vi äntligen fått vår fina dörr från GEBO på plats i krögarvillan. Köp aldrig en dörr utan att ha kollat med GEBO Snickerier AB, i Glemmingebro , först.
Vår gamla dörr var ful, gisten och otät. Dessutom hade den ett råglasfönster som omöjliggjorde att spaning ut över parkeringen. Det är naturligtvis bra att kunna överblicka marknaden på ett diskret sätt.







Jag gläds åt att det är ett fanastiskt björnärsår. Jag vet var det växer mängder. Jag ska bara försöka få till stånd en plockartur. Det är en viss skillnad att ta sig några kilometer mot att flyga från Thailand till en blåbäsrsmissväxt. Osvuret är bäst det tenderar ofta att komma något annat ivägen.
Det finns visserligen saker som gör mig olycklig, ger mig ångest och ruelse. Men det tänker jag inte tala om idag.
På det hela taget är jag en lycklig man. Tänk på det alla ni som gjort slut på semestern och försöker acceptera den splittring av fritiden som ett ordnat arbete innebär. Det finns en lösning. Ta en weekendtur till Österlen. Hos oss går ni ner i varv innan ni hunnit packa upp väskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar