tisdag 1 september 2009

På Österlen bär man folkdräkt.

I helgen satt jag i min privata lilla frukosthörna i glasverandan. Med en kopp kaffe och en morgontidning är det inte plågsamt att vänta på frukostgästerna. Vi hade två sällskap boende. Det ena firade patriarkens 70-årsdag. Då uppenbarade sig byns omtyckte tandläkare och hans fru. Detta är nog så anmärkningsvärt klockan åtta en söndagsmorgon, men en ännu större ögonbrynshöjare är deras klädsel. Denna vackra morgon har de skrudat sig i sockendräkter från Järrestad. Dräkterna har sytts av frun under sakkunnig ledning av Ann-Margret Malmqvist, ett levande hembygdsarkiv, som belönats med Simrishamn kommuns kulturpris.


Nåväl - kuppen var väl förberedd. Tandläkarparet är nära bekant med den nyblivne 70-åringen, och barnen var väl införstådda med spektaklet. För jubilaren blev det en stor och glad överraskning. Han hade inte väntat sig att bli serverad kaffe av vänner i folkdräkt, i Hammenhög.


Allt är möjligt i Hammenhög, tänkte jag, och återgick till min högst egna kopp kaffe och min morgontidning.

2 kommentarer:

  1. Då får vi väl förvänta oss att du har folkdräkt på dig när du serverar frukost. Vi ses till helgen.
    Leif

    SvaraRadera
  2. Nu förstår jag inte, det har jag haft sedan tre år tillbaka.

    SvaraRadera