torsdag 3 september 2009

Ursäkta mig!

Jag gör inte anspråk på att betraktas som en särskilt tolerant man, även om jag övar mig varje dag. Jag har särskilda problem med den nya andligheten och det "paranormala" som brukar klumpas ihop under beteckningen New Age. I mina övningar i tolerans och vidsynthet har jag kommit så långt, att så länge man inte förkunnar eller profiterar på sökande människor, får man tro på små gröna stenar, spöken och gastar eller annat man kan komma på. För mig är andlighet en privatsak där man nu finner den.


I en broschyr, på webben, eller någonstans, jag kommer inte ihåg var, läste jag om en dynamisk människa som ebjöd "bland annat" djupterapi, regressionsterapi (jag antar efter en nogrann regressionsanalys. Bloggarens anm), reikihealing, änglaljushealing (en liten favorit, kanske man använder Angel Dust som bevisligen gör brukaren helt galen. Sektmördaren Charles Manson gick på det. Bloggarens anm), indisk huvudmassage, bindvävsmassage, ljusterapi, bioelektromagnetisk energireglering och hudvård. Hon håller även kurser i meditation, i hur man blir av med sina rädslor, hur man når sina mål, slutar röka med mera.

Jag kan inte låta bli att gräva litet i bindvävsmassagen. BINDVÄV från Wikipedia: Bindväv är en geléartad grundsubstans bestående av vatten, salter, proteiner och kolhydrater som utgör kroppens sammanhållande och stödjande vävnad. Bindväv är precis som epitel en mångsidig vävnadsgrupp. Kännetecknande fär bindväv att den främst består av makromolekyler och i mindre utsträckning av celler. I regel är även bindväv en avaskulär vävnad, det vill säga en vävnad som saknar blodkärl...

Det låter inte så kul att massera en geléartad grundsubstans!

Tänk oss att 170 kilo vältränad Johnny Wahlqvist (Sveriges mest kände styrkelyftare) känner att han kört fast. Han tar på sig sin hatt lämnar sitt Gärsnäs, tar sig in till terpeuten och frågar tanten i receptionen efter den månsidiga shamanen. Han visas in och säger: "Goddag, det går litet knackigt med styrkelyftandet så jag tänkte att jag behöver litet Indisk huvudmassage, en timmes bindvävsmassage och en kurs i hur jag uppfyller mina mål." "Det ska väl gå bra, säger terapeuten, är du snäll att ta av hatten så börjar vi med den indiska huvudmassagen." Ja ja!

Jag har några tricks från min barndom som möjligen skulle kunna utöka sortimentet.


  1. Kokosnöten. Du skjuter fram långfingrets knoge och knackar tämligen hårt på delinkventens skallben. Du knackar så många gånger du hinner.

  2. Tusen knappanålar. Du fattar om offrets handled med bägge dina händer men med olika riktning på tagen. Du vrider snabbt och bestämt dina händer åt olika håll. Patienten känner snabbt en outhärdlig stickande (därav namnet) smärta. Om möjligt upprepa behandlingen.

  3. Hästabett. Du fattar resolut ett fullhandsgrepp om lårets insida på klienten. Sen nyper du till av bara helvete. Möjligtvis kan samma grepp kopplas runt midjevalkar och utgöra ett värdefullt komplement till bindvävsmassagen.
  4. Sjömansbröst. En tidlös klassiker! Du trycker högra handens knogar hårt mot den hjälpsökandes bröstben. Men en handledsrörelse gnuggar du till den du behandlar, kvider, ylar och gallskriker.

Skulle inget av detta, inklusive terapeutens arsenal, hjälpa, så är det nog ett hopplöst fall. Det sägs ju att det är kläderna som gör mannen (ålderdomligt språk, ska läsas som "människan") . Kanske skulle Gränslös Hälsa utöka sitt totalerbjudande med en exklusiv klädbutik. "New cloths for emperors" kunde kanske vara ett klatshigt namn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar