söndag 20 september 2009

Di jäkla 08-orna.


Det var en hätsk debatt i Ystads Allehanda om köpet av gamla N.H. Nilssons legendariska bilaffär vid torget I Hammenhög. Insändare på tidningens blogg spydde galla över 08-or, kulturarbetare och sådana som la högsta bud vid fastighetsförsäljning. Jag lärde mig då att 08 är samlingsbeteckning på alla som inte är barnfödda här.
Jag är så glad att ni köpte bilfirman. Det krävs ett stort intresse och mycket tålamod att renovera denna unika miljö. Det krävs ett engagemang och driftighet att hitta användningsområde för anläggningen. Inte ens den argaste insändaren kan väl tro att det går att driva en GM-handel där.
I går kväll hade 08-orna (varav en kommer från Mörrum med riktnummer 0454) ordnat en fantastisk konsert med de gamla proggarna Träd gräs och stenar. Deras musik är lika suggestiv och sugande som jag minns från 70-talet. Det var särskilt roligt att alla var där, som det brukar heta i mingelreportagen. Många från byn, alla åldrar, ett par 08-or från Göteborg. Det var nog närmare 200 personer i det gamla garaget, i Hammenhög, på Österlen.
Idag läste jag på YAs webb att länstyrelsen vill göra en byggnadsminnesutredning. Det unika är att byggnade är uppförd med ändamålet att vara bilhandel.
Tack ska ni ha jag ser fram emot många fler upplevelse i N. H,-garaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar