måndag 17 maj 2010

Undan för undan - Matrundan!

Jag sitter och summerar mina intryck av matrundan. Jag är helt överväldigad. Påsken som normalt är en välkommen och välgörande injektion inte minst till kassan på vårkanten överträffas med bred marginal när det gäller omsättning för vår del. Det var så mycket folk att det blev kö och en del vässade armbågar, som inte är så vanligt hos oss, dök upp. Dessutom råkade en av gästgivarna fylla 60 en av de mest hektiska dagarna. Det gick så bra tillsammans med den närmaste släkten, och inget arbete den dagen.

Jag försökte för skojs skull plocka ut statistik ur det nya dyra kassaregistret. Det vore spännande att se hur många äggakakor vi producerade under veckan. Jag gick bet på det, men är skattemyndigheten nöjd får jag vara nöjd. Jag vet i alla fall att det var många hundra läckra äggakakor gräddade på närlagda ägg med rökt fläsk från glada utegrisar (f.d.).

Någon krabat hade skrivit i gästboken "Åk till närmaste MacDonalds". Kanske var det någon som inte tålde att vänta. Men det för mig osökt till ett program om multijätten, Dokument inifrån, som jag såg igår. Tänk att ett sådant framgångsrikt och lönsamt företag nedlåter sig att fuska med lönerna till ungdomar och ställer om timern när tiden gått ut för burgare eller strips. Så det tycker jag inte - åk inte till närmaste MacDonalds.

Vad jag förstår har alla våra kompisar, i den ekonomiska föreningen Matrundan på Österlen, också haft mycket folk. Det är verkligen kul. Det har varit en hel del interna diskussioner under resans gång. Nu tror jag att vi kommer att få många ansökningar från nya medlemmar. Då gäller det att vi är storsinta och släpper in dem som stärker konceptet, även om de inte ville vara med från början.

Personligen tror jag att vi ska förhålla oss kallsinniga till de stora drakarna. Matrundan är just mångfalden av små, kvalitetstokiga företag som lever för det vi håller på med. Vi har ju också lyckats att få detta att växa nerifrån. Vi har mötts med misstro från någon kommun. De lokala EU-pengarna som fördelas av Leader, för att säkra just den lokala förankringen, gick oss helt förbi, med de enfaldigaste och taffligaste motiveringar jag tagit del av på länge.

Vi ska vara tacksamma mot alla de matintresserade människor som söker sig till Österlen. Vi ska vara glada åt att Sparbanken Syd stöttat projektet med pengar. Vi ska uppskatta att de icke lokalt fördelade EU-pengarna för landsbygdsutveckling kom oss till del. Men den som ska hedras allra mest är Håkan Jönsson, den forskare som ursprungligen kläckte idén om kulinarisk turism på Österlen.

Vi ska vara stolta över vår förening som på tre år lyckats etablera en institution som lockar en storpublik till Österlen.

Den som vill läsa mer om Matrundan, ska inte göra det i Ystads Allehanda, för de har inte skrivit ett vettigt ord om den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar