lördag 19 juni 2010

Smått och gott

Att byta kassaregister är ingen barnlek. Ursäkta skattemyndigheten, men det blir fel under introduktionen. Nu är det oftast inte värre än att det "hantverksmässigt" går att rekonstruera. Tid tar det - men den är ju gratis. En liten komplikation i sammanhanget är att jag lämnat böckerna till redovisningsbyrån för kontroll och bokslut.
En utflykt denna soliga dag är inte fel. In med Doris i bagaget! Det var en skuffelse att redovisningsbyrån via ett anslag på dörren meddelade att de denna dag hade stängt. Kanske fick de också lust att gå ut i solen.

Vi gick längs vattnet, förbi hamnen bort mot Hotell Svea.
En liten gammaldags fiskebåt tuffade ut mot öppet hav. Jag undrar om dessa små båtar också styrs av fiskekvoter? Att de stora moderna, som ser ut som finlandsfärjor gör det kan jag förstå.

Vissa dagar är nog fiskarlivet behagligare än andra!

Jag fick en glass och Doris fick bajsa på gräsmattan utanför Svea. Även om hon, den notoriska hetsätaren, gärna hade sett att det varit tvärt om.

När nu redovisningsbyrån, genom sin lättsinniga stängning, stäckat mina administrativa planer, fick det bli en dag i trädgården. I och för sig lika nödvändigt som månadsbokslut. Men nu finns det ingen Trädgårdsmyndighet som tilldelar en kännbara straffavgifter vid försummelser och förseningar i trädgårdsarbete, så prioriteringen är given.

Örtagården frodas. Gräslöken står i blom. Det går visserligen ut över användbarheten, försvårar skörden. Men det är vackert och kan användas som dekoration på frukostbordet.

Malörten växer som aldrig förr. Vi kommer att vara självförsörjande i bäskproduktionen. Enligt förslag till ny alkohollag kan vi dessutom bli laglydiga. Då kan även krögaren få krydda sitt brännvin själv, som det heter i visan.

Kryddtagetsen har fått sina första blommor. Men smultron blir det inga till midsommar. Inte så många sedan heller är jag rädd, eftersom Doris fått smak för denna läckerhet. Hon står som en liten ko och betar försiktigt i sig alla röda bär. Tänk om hon fick smak för kirskål - vilket stort problem som skulle lösas då!

Jag rensade dammen vid fågelbadet och fick igång pumpen. Ett stilla porlande! Jag undrar om det gör gästerna törstiga eller kissnödiga.Det är en företagsekonomisk skillnad på det. Gnomen till vänster om dammen blänger tjurigt som vanligt.

När ändå redovisningsbyrån var stängd, vädret inspirerande och arbetskläderna på, passade jag på att slipa några trädgårdsstolar. Grythyttanstolar blir i nyskick efter sandpapper och båtlack!

En uppgift kvarstår. En annons till Österlenmagasinet nästa vecka kräver midsommarbudskap. Jag tror inte på annonser där man beskriver hela sin meny och alla öppettider. En talande bild och ett kort budskap är vad jag tror på. Webbadressen pekar till ytterligare information och telefonnumret är ovärderligt för "low tech"-populationen.

Prästkrage är midsommar i Skåne. För all del blåklint och vallmo i lika hög grad, men det växer inga på min gård.

På kvällen unnade vi oss en ljuvlig pizza på Friden. Jag tog en med Vilhelmsdals underbara ost.
På hemvägen stannade vi till vid Garaget Jonas hade för en gång slitit sig från grytorna för att med några andra mognande yngre män repa sin gubbrock.

De ska medverka i den minneskonsert som på lördag hålls för Casper, pojken som så tragiskt dog i en olycka i vintras.
Det är verkligen ett riktigt bra sätt att minnas och gå vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar