onsdag 1 juni 2011

Träbildhuggaren on tour.

Carsten Nilsson, i Hammenhög, är den bästa bildhuggaren jag känner. Ja, ärligt talat, den ende bildhuggaren jag känner. Det betyder inte att jag inte vet vad jag talar om, redan som liten pys i Karlskrona, när jag fick röra mig på egen hand, tillbringade jag en hel del tid på det gamla varvsmuséet, föregångaren till det moderna flotta Marinmuséet vid Stumholmen. Det, som kanske fascinerade mest var de mäktiga gallionsbilderna.
Huggna av den berömda amiralitetsbildhuggaren Johan Törnström verksam under 1700-talets senare del.

K.h. hade födelsedag, något som vi firar återhållet. I vår ålder har man det man måste ha, men inte allt man vill ha även om det är svårt att komma på vad man verkligen vill ha. Då kom jag på den briljanta idén att hon behövde en spegel, ett mästerverk från Carsten "känd från TV" Nilsson. Jag kvistar ner till Carsten och talar om att jag vill köpa en spegel. Jag känner mig litet dum, när jag inser att han inte har några "på lager". Det tar en bra stund att göra dem och efterfrågan har tagit fart. Dessutom ska Carsten ställa ut sina grejor i Linköping. Missa inte det om ni befinner er i de trakterna i sommar.

Nu ordnar den hygglige Carsten detta på bästa sätt. Jag får köpa den spegel jag vill ha och han får låna den till  utställningen och sätter en liten skylt "privat ägo". Under de två sommarmånader när spegeln är utställd får K.h. titta på sig i badrumsspegeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar