måndag 27 juni 2011

Midsommar och ännu har det inte riktigt börjat.

Att vara gästgivare på Österlen känns ibland som att vara astrolog vid kungens hov. Denna fantastiska midsommarnatt finns det goda skäl att skåda i skyn. Vackert är det, men svårt att tyda tecknen. Vi har lärt oss att lita på minnet och försöka jämföra med tidigare år är fullständigt bortkastat.

Jag har därför övergett astrologkarriären och konverterat till bokhållare. Genom att bygga upp ordentlig statistik kan man åtminstone jämföra utfall. Däremot får jag ingen förklaring till varför vi midsommarhelgen ökar vår omsättning med 35% jämfört med motsvarande helg 2010. I dagarna går vi in på vårt åttonde år på Hammenhögs Gästis. Är det så att det tar sju år att bygga upp ett gott renommé? Eller har vi hittat rätt med vår marknadsföring?  Är det vädret? Är det förändringar i folks livsstil? Beror det på att andra har stängt? Frågor, frågor - och ett svar är lika gott som ett annat. Jag tror att det är litet bra att gå och fundera - när man tror sig veta svaret kanske viljan att ständigt förbättra försvinner. Men ett är säkert att - det är en mycket bra sak att ha örnkoll på ekonomi och utfall, och ingen kan ta ifrån mig glädjen över att se en kraftig ökning av omsättningen.

I ett dött träd hos grannen sitter en flock råkor och har konferens. Kanske är de oroade över det ökade intresset för vår specialitet; brässerad ungråka, gräddsås, rönnbärsgelé, pressgurka, syrade rotfrukter och sockerbrynt potatis. Vi har tillgång till ca 600 råkor, dvs 300 portioner. Vi brukar dela upp leveransen från jägarna på hälften en bit in i juni och resten en bit in i juli. I år har de första 150 portionerna gått åt på två veckor. Vi får tidigarelägga slutleveransen till denna veckan. Mitt standardsvar på hur länge säsongen varar är: "Så länge råkorna räcker." I år är det mer relevant än någonsin. Den som vill ha den kulinariska upplevelsen att smaka vår ungråka, bör skynda sig att boka. Skulle det visa sig att råkorna tagit slut så har vi många andra goda rätter. Du hittar vår meny på webben.

Två sinsemellan oberoende gäster har berätta för oss att vi på ICA-kurirens listning över Sveriges bästa vägkrogar hamnat på plats nummer två.  Är det så är vi naturligtvis mycket lyckliga över det. Jag gör reservationen att jag inte sett det själv i tryck. Finns det bland bloggläsarna någon trogen  läsare av ICA-kuriren som kan verifiera detta? En kopia? Den som först skickar in en kopia till mig, bjuder jag på lunch i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar