söndag 3 juli 2011

En högtidsdag.

När jag var liten var jag en krass materialist. På min födelsedag satt jag och bevakade lantbrevbärarens  ankomst med presenter från släktingar bosatta i fjärran. Jag skulle försköna min karaktär om jag förnekar att gåvorna var det absolut viktigaste.

Efterhand som jag vuxit upp, mognat och framförallt fått egna barn, ändrade födelsedagens betydelse innehåll. Den stora behållningen var kaffe på sängen och litet barnteckningar.

 Nu i minst sagt mogen ålder har detta med födelsedag ändrat sig igen. Nu är det stora värdet att få en dag som man äger själv. Kaffe på sängen är den enda stående punkten år ut och år in. Visserligen får vi  göra litet anpassningar med tanke på att min födelsedag infaller just på tröskeln till vår högsäsong. Vi började firandet dagen innan, eftersom min kära måste jobba på själva dagen. Jag bjöd k.h. på min favoritkrog. Ett litet glas i trädgården. Vi bestämde oss för att smaka lammrätten Det var mycket länge sedan vi åt lamm.

Någon gäst talade om en symfoni där smaker mötte varandra och bildade en helhet. Jag kan bara hålla med och låna liknelsen.

Jag hade tänkt ta en bild men kom ihåg det när halva rätten var äten. Ni får hålla tillgodo med panoramat.

Vi följde upp med en tallrik ostar från grannen Vilhelmsdal.
Vinerna var superba. Fattas bara med vinkyparen vid bordet.

Efter service anslöt Jonas och njöt ett glas vin med oss. I dagarna går vi in på vårt 8:e år med Hammenhögs Gästis. Det är mycket som vi ändrat från övertagandet, förhoppningsvis till det bättre.

Vi känner oss redo inför den önskade anstormning som brukar komma en vecka in i juli och pågå intensivt tills skolorna börjar.

Själva födelsedagen inföll med drömväder. Kaffe på sängen - ja visst! Julius och Jonas kom med en bukett trädgårdsblommor.

När Julius insåg att det var fråga om födelsedag ställde han prompt in dagis för att i stället hänga med farfar och farmor. I min ålder är det skönt att, som i idrottsgalorna, ha en farthållare.

Via macken vid Löderus strandbad, där vi bunkrade strandleksaker och en brassestol till gubben, for vi till havet. Det finns strand så det räcker, denna gång blev det Mälarhusen.

Där fanns redan gott om soldyrkare med läderbrun kulör. En djup och vacker solbränna tycks fortfarande dominera över rädslan för strålskador. Åtminstone på stranden vilket verkar rimligt, att den kategorin dominerar just där.

 Årets premiärdopp! Riktigt behagligt - enligt uppgift 19 grader. Klart uthärdligt även om jag uppskattar ytterligare någon grad.

Redan på morgonen hade k.h. annonserat en tur till Galleri K i Kåseberga. Ett av mina absoluta favoritgallerier, nu i högsommartid ännu vackrare än när jag senast var där, efter påsk. Fönsterlådor med blått, vitt och rött, söta som karameller. Ja - jag skulle få en tavla av Karin Anker, som jag tycker så mycket om. K.h. hade varit och förberett köpet. Nu konstrade jag en aning och ångrade mig på stående fot, i stället för den planerade tavlan tog jag en helt annan, med en annan stämning. Den ska jag sitta och njuta av när stormen dånar och snödrivorna når upp till fönsterblecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar