söndag 3 juli 2011

Hammenhögs Gästis - vägkrog i topp.

Under försommaren har åtminstone två gäster talat om för oss att vi är med på en topplista över ICA-kurirens läsares bästa vägkrogar. ICA-kuriren har 700 000 läsare, så det är klart man blir både stolt och glad. Jag har just inte tänkt  att vi är en vägkrog, men det är ju en av ursprungsuppgifterna för en gästgivaregård; servera mat till vägfarare. Vägkrog på dagen  och gourmetrestaurang på kvällen, med möjlighet att övernatta. Ett bra koncept - ett bra koncept på 1600-talet ett bra koncept på 2000-talet!

Personligen får jag ganska dåliga vibbar när jag tänker på svenska vägkrogar. Usel mat i torftig miljö. Jag tror aldrig att jag ätit så dålig mat någonstans som på svenska kedjevägkrogar. Jag skäms vid tanken på europeiska turister som kommer till Eskil Erlandsson Nya matland. Därför är det ett väldigt bra initiativ av ICA-kuriren att lista de bästa.

Det är väldigt trevligt att man med mat lagad från grunden och med en genomtänkt meny kommer med på listan, även om det blir några tior dyrare än en pastasallad från livsmedelsbutiken. Då har de ändå halva momsen jämfört med vad vi restauranger belastas med

Jag läser  inte ICA-kuriren, jag läser inga veckotidningar, inte ens hos frisören, eftersom k.h. klipper, eller trimmar, mig. Även om jag tyckte att det var litet "skämmigt" kontaktade jag redaktionen och frågade om det var riktigt att vi var med på en lista. Jovisst - vi var tvåa i matlandskapet Skåne i matlandet Sverige.

Ta chansen i sommar och testa oss. Bakom den vackra byggnaden har vi en paradisisk trädgårdssevering. Lunch serveras mellan 12 och 16, så stänger vi två timmar. Får i oss litet mat och ställer om för kvällen och middag serveras mellan 18 och 22. Det är under sommaren säkrast att boka bord till middagen.

4 kommentarer:

  1. Tack för det - idag fick vi en genomkörare till lunch oväntat vällde folk in från klockan 12. Det man överlever härdar en!

    SvaraRadera
  2. Vi skickade iväg 4...... Även idag ska vi rekommendera 2 st som vill ha äggakaka

    SvaraRadera
  3. Undrar om du behöver det?:) Körde förbi idag, aldrig sett parkeringen full förut. En tisdag! Jättekul.

    SvaraRadera