torsdag 21 mars 2013

Blomsterflickor i Hammenhög..


 Hustrun har en klar uppfattning om vad, som är livets nödtorft. Mer än en gång har hon sagt att det enda som fattas i Hammenhög är en blomsteraffär. Jag som är mer prosaisk skulle nog ta ett apotek om jag fick välja, så slapp jag att åka till Borrby. Å andra sidan får jag medge att en medicinburk på borden i restaurangen inte pryder på samma sätt som blommor. Så kör för en blomsterbutik.

Jag har länge tänkt blogga om vår blomsterbod men avstått av två skäl. Namnet på butiken är långt
och mitt minne är kort, och jag har tyckt att det varit något skämmigt att fråga efter namnet. Nu har de fått upp en skylt! Det mesta löser sig om man inte har för bråttom. Det andra  skälet är att de öppnar kl 11, för sent för mig och gästgivarhunden Doris på morgonpromenad. Doris sätter alltid envist på rumpan i trottoaren utanför blomsterhanden. En hund 
som heter Jonas jobbar därinne. Först trodde jag att Doris hade blivit kär - men ingalunda. Jonas, här citerar jag Doris, är en sådan knäppgök, som inte omgående slukar sin mat. Detta har Doris mer en gång åtgärdat genom att äta upp stackars Jonas sparade mat.
Vi får nöja oss med en exteriör presentation eftersom Anna är insnöad. Detta ska tolkas bokstavligen och inte som  en ny form av fönstermobbing. Man kan undra varför Ingela, den andra blomsterflickan inte anges, som insnöad och om hon inte är det, varför är hon då inte på plats och håller kommersen  uppe. Man  kan föreställa sig att någon snöröjare som inte sett frun på några dygn skulle vilja köpa en knippe tulpaner med sig hem. Denna förfärliga vår, som borde kallas vinter, har vräkt snö över oss, kanske inte i oacceptabla mängder, men definitivt vid fel tillfällen.

Skyltningen är myllrande och rörig upplevelse i positiv bemärkelse, om det går att föreställa sig. Personligt och originellt precis som deras blommor och buketter.

Den nya blomsteraffären har fått
en oväntad spridningseffekt för blomster i byn.  ICA-handlaren har letat upp de blommor som stått längst in i butiken gömda bland  drickabackar. Idag är det rena djungelentrén.

2 kommentarer:

  1. Vad menar du med detta inlägg? Posestift eller negativt mot blomsteraffären? Förklara dig gärna..

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte riktigt vad du tycker är oklart. Men de i blomsteraffären har i alla fall förstått att jag är mycket positiv till deras affär och att vi fått en blomsterhandel i Hammenhög. Vi handlar riktigt ofta hos dem och det tycker jag att alla ska göra..

    SvaraRadera