söndag 26 maj 2013

Rapsextra.

rapsAlla är till sig i trasorna raps – raps – raps. Jag har fått litet antydningar om att “raps is the shit” om man ska “sälja in Österlen”. Nu sysslar jag inte med att “sälja in Österlen”, utan att bo på Österlen och att trivas med det och, varför inte, berätta det för andra. Med all ödmjukhet, mina ambitioner är snarare litterära än kommersiella.
Jag får medge min försumlighet att rapportera från rapsfälten. Nu är jag tämligen ensam om att inte berätta om rapsfältens skönhet. Utflödet av rapporter är så stor som ett normalt bredband klarar av. Jag gjorde omavaraisuuteenkuvadock min plikt greppade kameran, åkte ut och tog några kort. Jag skriver medvetet så eftersom ingen längre “tar kort”, man tar bilder.

Vi måste reda ut om raps är det allra vackraste. Själv är jag litet svag för rybs, som bilden till höger. Något härdigare än raps. Odlas i stor skala i Finland, med ungefär samma användningsområde som raps.
Även senap är i sin blomning tjusig, riktigt tjusigsenapsfalt i Dalarna. Till och med ett fält med maskrosor i blomning är praktfullt.
Kanske är det så att det är färgen gul vi älskar. Om naturen haft gult som grundfärg hade vi kanske gått i spinn över ett grönt fält.

maskros
Jag skulle vilja se en riktigt ful bild på ett rapsfält. Kan någon bistå mig med det?

En annan pixeleufori, som bryter ut om senvåren, här på Österlen, är “äflugappelblom”.
Samma sak, visst vackert bortom all förhandlingsbarhet.
Vilket är då vackrast och mest Österlen, äppelblom eller raps?
Även äppelblomman har sina allvarliga utmanare.  Framförallt körsbärsblomman.
Kanske finns det något annat som manifesterar den underbara sommar vi alla väntar på. En sexig liten alg från Simris Alg?

 körsbär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar