tisdag 19 oktober 2010

Årets bröllop?

Det är svårt att jämföra, i synnerhet som jag i personlig protest avstod från att bevaka hur mina skattepengar förslösades vid det kungliga bröllopet, men jag håller vårt Hammenhögsbröllop avsevärt högre. Uncle Dan och hans Betty hade kommit några dagar innan, för att se vad deras niece  hade bestämt sig för på jorden.

Jag gjorde vad jag kunde för att övertyga dem, om att valet var rätt, genom att servera den bästa av frukostar, med god hjälp av äppelmust från Östra Sönnarslöv och de färskaste av ägg från Österlenägg. Jodå - uppskattningen av i synnerhet äggen finns i dokumenterad gästboken.








En oväntad lierad i charmoffensiven fick jag i vädret. En morgonsol på, den i höstfärger övergående katsuran, är gorgeous inte bara för vittberesta amerikaner. Jag tror till och med att en infödd malmöbo skulle kunna ge ett erkännande, om än med förbehåll.

En lördagsmorgon i mitten av oktober, på Österlen och med ett stundande kärt bröllop, kan inte bli bättre!

En liten titt i matsalen på lördags-morgonena skulle måhända kunna skrämma en del. Men lugn! Allt är under kontroll.

Det som är möjligt har förberetts. Till exempel är alla glas putsade.

Vi har genomfört ganska många bröllop i denna storleksklass och är inte nervösa för arrangemang, mat och genomförande.

Dessutom har vi speciellt flugit in en av värdens starkaste servitriser direkt från Stockholm. Sara! Tar mer än sin kroppsvikt i bänkpress och är med i en klubb där de slåss.

Skämt å sido, kära Sara har jobbat hos oss varje sommar sedan vi tog över för 6 år sedan. Hon är en jordnära tös från Ystad, tillfälligt (tror jag) utlokaliserad till Stockholm.

I den del av servicen, som vill ställa upp på bild, har vi också Martina - snabb och teknisk.

Det finns ingen som helst anledning att förvänta sig problem. Dessutom är det jäkligt trevligt när "sommarfolket" dyker upp.

Peter kompletterar senare. Finns tyvärr inte på bild, men enligt flera gäster ser han ut som Valdemar Hammenhög som finns på en oljemålning i Verandan.

Scen ska byggas! Carsten Träsnidare har välvilligt ställt upp och kört hit lastpallar. Så blev han också bjuden (jag skojar han var inbjuden innan).

Hela festen inklusive vigselakten ska försiggå inne och för att alla ska kunna se måste vi bygga upp en aning. För kvällen råder stagediving-förbud!

Camilla från Gargeprojektet inlånad roddare. Hon förutser inga som helst problem med ljudet inför aftonen.

Så var det bara en liten detalj - maten. Situationen skiljer sig en aning från det brukliga, eftersom Jonas är brudgum och Eva är bjuden på festen.

De har dragit upp riktlinjerna och förberett så mycket som möjligt.

För bröllopsdagen har vi samlat ihop ett dreamteam av gamla - nåja - sommarkockar.

Tre glada kockar, från vänster: Patrik, Rubin och Lille-Gustav. (Varför denne reslige vältrände gosse kallas Lille-Gustav, ska jag berätta vid ett annat tillfälle.)

Även brudparet förbereder sig. En bra stund disponeras hos Maria på Broadway. Inte nog med att de ska vara fina - de ska vara urtjusiga.

FESTEN KAN BÖRJA!

1 kommentar:

  1. Hur kommer det sig att jag blir lite nyfiken på vem det är som kommer att agera Toastmaster den här kvällen? Konstigt.

    Ha en fantastisk fest!

    SvaraRadera