fredag 25 februari 2011

Vad en liten gumma kan gno.

Inget känns klart, men om en dryg vecka öppnar vi. En gång per år gör vi en rejäl storstädning. När gästgivaregården är igång blir det inte utrymme till annat än underhållsstädning. Vid storstädningen går vi verkligen på djupet.

Ett gammalt ställe som vårt hämtar sin charm och atmosfär i att det är brukat och nött. Men det får absolut inte vara ofräscht och smutsigt. Jag har erfarit att de flesta är duktigare än jag på att städa professionellt.


Varje år är det likadant, aktivitet in i det sista. Allt ska vara klart men varför göra något i tid när man kan vänta till sista minuten. I år har det varit en del småsjukdom i vägen.

Det är detsamma med menyn. Jag tjatar och vill ha den i god tid för att kunna marknadsföra den. Hittills har jag aldrig lyckats få den med marginal. Att sätta meny är en kreativ process. Det är mycket funderande och förlösningens tid kommer sent. I år har Jonas varit i Göteborg och jobbat ett par dar på "Kock och Vin". Det har gett sena impulser till justeringar i menyn.

Lika säkert som att köket kommer att vara färdigt för matlagning kommer menyn att var klar när vi på lördag den 5 mars äntligen öppnar för säsongen.

Det jag sett av matsedeln säger mig att tyngden på närproducerat och lokalinspirerat blir större än någonsin. Det ser väldigt kreativt, jordnära och spännande ut.
Rummen får en motsvarande grundlig städning. Systrarna Anna och Ella går fram som tornados.

Själv grubblar jag över informationen från kommunen angående ny alkohollag. De talar om att den nya dryckeskategorin "annan jäst alkohlodryck" - en alkoholdryck som framställs genom jäsning av frukt, bär eller andra växtdelar och som inte är vin eller öl (cider). Det jag grubblar över är: Vilken?

Jag går ut och genomför den årliga hamlingen av pilträdet! Kanske det skyndar på våren.

2 kommentarer:

  1. Lite nyfiken på nya menyn. Men jag förutsätter att silltallriken finns kvar! Den är riktigt bra Staffan. Eller ska jag säga Jonas?

    SvaraRadera
  2. Silltallrik, räkmacka, äggakaka och något till är heligt och finns under "Alltid på Gästis", á la carte-menyn är den innovativa. Tradition och förnyelse.
    När jag får tillgång till en nedskriven meny är osäkert. Kanske fem i tolv på lördag eftersom vi öppnar 12.
    När den är klar lägger jag ut den på hemsidan.

    SvaraRadera