måndag 8 april 2013

När kommer våren?

Vad vi har längtat efter litet sol och värme. Den tidiga påsken lyckades inte lura den sena vintern. Det är litet synd om bönderna som riskerar problem med det höstsådda, på grund av iskalla nätter och soluppvärmda dagar. Jag har talat med min trädgårdstomte, med det passande namnet Nisse, och han menar att för annan växtlighet har det för närvarande ingen inverkan. Jag litar helt på Nisse, som är en ovanligt välutbildad trädgårdstomte med meriterande skit under naglarna.

Självsvåldigt har jag hämtat en bild från Nisses och Ingelas blogg, enbart för att det är väldigt många, som lever i vanföreställningen att tomtar inte finns. På bilden också huskatten, som delar ett stort intresse, nämligen fåglar. Nisse har med råge passerat 300-gränsen, vilket gör honom till celeber medlem i den exklusiva 300-klubben. Hur många katten ätit förtäljer inte historien.
Nisse är inte principiell motståndare till att äta fåglar. Han och hans Ingela ställer gärna kosan till vårt Gästis för att äta råka eller gås i respektive säsong.
Jag får leta vårtecken med lupp och kikare! Ni får inte tro att trädgårdsmöblerna framför Gästis är ett vårtecken. Vi blev överrumplade av snön i höstas.

Jag ser på Facebook hur vänner och bekanta masar sig hem från snö och skidåkning i fjällen. Det verkar som om snö vore något eftersträvansvärt. Jag längtar efter gumman Tö morgon, middag och kväll. Äntligen har den lata kärringen insett sin plikt.

Dessvärre kan inte ens Nisse göra något åt årstidernas förfall.

Så  här ska vår prunkande tapetrabatt  se ut i juli. Det kan jag säga verkar otroligt när jag tittar på den idag.

Jag ger mig på att klippa ned lavendeln till ca 15 cm, för att  undvika att den blir alltför vedig.  Detta ska normalt ske i februari, men då var rabatten ingen
rabatt,
utan en snödriva.
Det gäller att slå till snabbt, som en kobra. Idag har vädret varit gott. Svårt att tro att denna skräphög ska bli rabatten ovan.

Med tanke på att jag varit sjuk 19 månader tar jag det litet nätt. På grund av bristande rörlighet tar jag till min hjälp en pall som vi köpte till Jonas för 39 år sedan. Länge leve Brio och denna modell har Ikea inte plagierat (ännu). Efter en timme i rabatten är jag ordentligt rådbråkad. Ja om inte rådbråkad så i alla fall ordentligt mörbultad.
Bäst att gå in och vila middag, eller slå mage, som vi säger på orten.

Det är märkligt att man en vecka in i april måste leta  efter tydliga vårtecken i sydligaste Skåne. Det var på god väg men då kom mer snö. Vintergäck och snödroppar fick ett täcke över sig, men efterhand som snön smälter undan dyker de upp igen och fortsätter där de slutade. I västra Skåne finns ingen snö kvar. Man brukar säga att våren kommer 14 dagar tidigare till Malmö än till Österlen.

Pilen står som en knölpåk, nyhamlad och beredd att skjuta årsskott. Trädet är en gul pil.

Vi kan inte bli av med  grenarna som djurfoder, men Ingela, Nisses fru, som fenomenal på att blanda ihop kvistar och blommor och dylikt, hon vill ha dem. Kanske kan du  köpa något hon gjort i Hammenhögs nya blomsteraffär.

Ett annat vårtecken hörs minst lika
mycket som det syns. Det är häckande råkors kakafoni. I de höga träden bygger stabila bon. Detta är en mycket stor skillnad mot duvor. Dessa lägger tre fyra kvistar på en gren, sedan är de redo att bilda familj. Fläktar det minsta aning blåser boet ned. Detta händer aldrig med råkbon, ens på blåsiga Österlen.

Råkan är fredad, men länsstyrelsen tillåter jakt mellan 10 maj och 10 juni. Vi har som enda restaurang ungråka på menyn, från början på juni, tills de är slut. En populär gammal bonderätt,som vi velat värna om!

Vårblommorna kommer nu i rask fart. Krokus, både gul, blå och vit blommar. Våra krokusar befinner sig under en stor snödriva och har inte visat sig.

Den vackra och komplicerade dvärgirisen möter våren, liksom scillan. Påskliljorna står i kraftig knopp. På mer gynsamma växtplatser har jag sett dem blomma.

I tidningen har jag sett blommande blåsippor, om det inte är arkivbild. Jag får gå ut i den vilda naturen och kontrollera faunans tillstånd.

Slutligen den stora frågan - när kommer våren på riktigt. Svaret är enkelt, på fredag. Då kan vi stoppa undan mössa, halsduk och vantar. Sitta i söderläge och avsmaka solen.

Jag rekommenderar varmt en vårutflykt till Österlen. Vi ses!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar