måndag 22 april 2013

Vintern kan komma!

Efter en lång vinter, som knappast ville släppa taget, därför är inget vårtecken för litet. Jag har berättat om kampen mot Skånes landskapsogräs, flädern. Det gäller att inte ha för kort perspektiv, försök vara proaktiv.

Jag har inlett en kamp mot gräv- och lastmaskinen, sonen Jonas hade som mycket ung en bok som hette "Jag kan köra alla bilar". Det som av mindre bildat folk kallas vägskrapa heter "gräv- lastmaskin"! Min kamp gäller inte gräv- och lastmaskiner generellt utan dem som kör dem. Ja inte ens alla förare av gräv- och lastmaskiner, de gör ett fantastiskt jobb när Österlen fyker igen.

Jag är ute efter den som har kontraktet utanför Gästis. Det är ok med oss att lägga litet snö hos oss, ännu mer ok om han hade frågat.  Detta är andra året han kör över kantstenen och lämnar den som plockepinn. Dessutom har han spräckt  den ganska nylagda asfalten. Förra gången felanmälde jag till Trafikverket. En fantastisk rutin för felanmälan. Problemet var att absolut ingenting hände, förrän Annelie stötte på  en gubbe från Svevia.

Den som har ett grovt språk och ett torftigt ordförråd skulle kalla snöröjaren som upprepar precis samma massaker för en "dum jävel". Jag som har ett vårdat, nyanserat språk och ett fantastiskt ordförråd säger: "Det var en dum jävel!"

Inledningsvis talade jag om vikten av att jobba proaktivt. Om vår gräv- och lastmaskinförare tänker upprepa sin bravad en tredje gång, vilket inte på något sätt kan uteslutas, har jag satt upp en tydlig skylt.

Vintern kan komma! Jag har förberett mig.

1 kommentar:

  1. Jag är också tacksam för dessa lastmaskinsförare klockan 06.00 en vinter. Vet inte vilka dom är men maskin är gul

    SvaraRadera