fredag 10 juli 2009

Råksäsongen går mot sitt slut.

Idag har jag åkt halva Skåne runt och samlat upp de sista råkorna. Vi hade lätt kunnat servera fler råkor än vad vi lyckats får tag i. Det är inte alla jägare som har handlaget att flå fåglarna.
Ett slag funderade jag på att imoportera från Danmark där man också jagar råka. Men jag blev varse att man där använde hagel i stället för salongsgevär som i Sverige.
Vi är förundrade över det ständigt ökande intresset för fåglarna på tallrik. Jag har alltid sagt att det smakar ok, men allt annat på menyn är godare. Jag tänkte att så kan jag inte hålla på utan att ha ätit det på länge. För ca ett par veckor sedan åt jag en portion. Nu är mitt entydiga omdöme: Det är gott!
Den som vill smaka läckerheterna i år bör skynda sig. Efter att ha reserverat för bröllop, och några andra beställningar, har vi ca 50 portioner kvar.
Annars blir det att vänta till nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar