torsdag 2 juli 2009

Badbart på Österlen

I ett försök att utröna vad turisterna sysslar med, gjorde vi en utflykt till ljuvliga Borrbystrand. Med de lätt anarkistiska parkeringsförhållanden som gäller på Österlen, men märks endast på sommaren och på konstrundan, parkerade vi strax intill en stoppförbudsskylt. 200 meter till vattnet!

Här på stranden fanns turisterna. Vi sällade oss till horderna. Julius fick en obetvinglig lust till sin nästas badboll. Det gick bra att låna den. Vi gick ned till vattnet. Jag noterade att det fanns en hel del badande som passerat 10-årsstrecket, men gjorde mig ändå inga förhoppningar om badbarhet. Jag gick ut i vattnet till halva vaden. Den vanliga lätta krampkänslan infann sig - men ändå mindre kallt än förväntat. Då ingrep Julius. Med uppbådande av allt sitt mod gick han ut i vattnet och grep tag i min hand och drog mig bestämt upp på fastlandet. Debut som badvakt redan vid ett och ett halvt års ålder.

Jag och gästgivarinnan smög dock till oss ett heldopp, när han vände ryggen till. Det ska inte enbart ses som en sportprestation. Sannolikt låg temperaturen runt 20 grader. Dvs möjligt men inte lämpligt för bad.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad kul att jag äntligen hittade till din trevliga blogg, har sökt något lika informationsspäckat sedan jag skaffade mitt ställe på Österlen. Tycker Hammenhögs officiella sajt har mycket att önska.
    Men min fråga efter det att jag läst hela din blogg är hur gick det med Doris?

    SvaraRadera
  2. Doris är samma gamla bulltjuv som vanligt. Häromdagen hade hon öppnat kylskåpet igen och dragit sig två paket utsökta tomater från Orelund samt ett kvarts kilo smör.
    Återsälld! Men kommer att få medicinera resten av livet. En kostnad som ligger i nivå vad jag köper snus för.
    Kul att du tycker om min blogg och välkomna till Gästis vid tillfälle.
    /Staffan

    SvaraRadera