tisdag 30 juni 2009

Omtapetsering på Gästis

Det är inte så illa som det låter. Rummen står sig bra, men det var dags att ersätta de vissnande påskliljor och penséer, som har gjort vårtjänst. Idén med tapetrabatt är från förra seklets början. Meningen är att det ska vara en prunkande färgklick, med växter av olika höjd som ligger som en bulle på gårdsplanen. Jag tycker ordet tapetrabbat är ganska illustrativt.

Det går åt många plantor för att heltäcka vår ganska blygsamma rabatt med en radie av 1,5 meter. Som ersättare har vi nu planterat massor av Magueriter. Nere hos Åbergs i Öja (http://www.abergsgarden.nu/) fick vi tag i sådana som inte var kemiskt preparerade, vilket innebär att de sätter igång omedelbart att växa och buska sig. Kjell Åberg själv engagerade sig i projektet. Tillsammans packade vi Peugoten full med nämnda Margueriter, blå Daggsalvior och och blå Verbena, som enligt Kjell är treårig. Redan tidigare hade vi en perenn vinröd buske, som ska få rosa vippor, i mitten. Jaghar glömt vad den heter. Blir den fin ska jag ta reda på det. Vi lastade in plantor så det skulle räcka, om några blev över var det bara att returnera, förutsatt att jag skötte vattningen av krukorna.


Efter flera timmars jobb stod rabatten klar. Jag som, i vissa fall, underordnar mig givna direktiv planterade med 30 cm plantavstånd, med viss förtätning. Varenda planta gick åt. Nöjd efter ansträngningen gick jag, med förväntan om beröm, in och hämtade gästgivarinnan. Hon sågade rabatten jäms med rottrådarna. Jag försökte påpeka att det såg lika fånigt ut i rabatten när vi nyplanterat påskliljor och penséer. Detta imponerade föga! Den som går vidare från gräsmatta på rulle till färdiga rabatter att rulla ut kommer att ha en stamkund i gästgivarinnan. Själv tror jag att rabatten kommer att bli fin om några veckor. Då kommer jag inte att säga: Vad var det jag sa! (Men väl tänka det.) Det enda jag är litet besviken på var att jag inte fick tag i dubbla Margueriter, men det var för sent på säsongen. De hade endast en planta kvar hos Åbergs, och då förstår ni själva vad gästgivarinnan skulle sagt.

1 kommentar:

  1. It's nearly impossible to find educated people about this topic, but you seem like you know what you're talking about!
    Thanks
    Feel free to visit my page : kasa

    SvaraRadera