torsdag 25 juni 2009

Regeringsrätten dömer till Gästis fördel.

Jag har haft en liten batalj med kommunen. Jag tycker inte att kommunen ska syssla med verksamhet som konkurrerar med vad andra företag sysslar med. Den kommunala turistbyrån tar duktigt betalt för att sälja weekendpaket. Deras diskutabla modell var, den är ändrad nu, att begära in pris för övernattning och en trerätters meny. Så uppmanade de oss som är med i erbjudandet att ge vårt normalpris minus 11% till turistbyrån. Ut mot kund la turistbyrån på de 11% och fick på så vis en rejäl provision. Jag ville inte ge dem ett rabatterat pris utan menade att de fick väl lägga på vad de "vågade" mot kund. Detta ledde till att jag hamnade i onåd och anvisningarna till Hammenhögs Gästis, gick från 45, via 8 til 1 anvisning 2008. För mig kändes det inte rimligt att en helt kommunal verksamhet kunde agera så självrådigt. Jag begärde ut statistiken över hur gästgiveripaketen fördelats i kommunen, som enda gästgivaregård kan det tänkas rimligt att vi skulle få fler gäster via turistbyrån.

Offentlighetsprincipen är till för att vi medborgare ska få insyn i vad de offentliga i sin upphöjda visdom pysslar med. Men si - det gick inte som det borde och jag tänkt. Kommunen sekretessbelade informationen. Det finns möjlighet att sekretessbelägga handlingar om det finns särskild anledning att befara skada för enskild, och då måste man visa detta. Personligen kan jag inte se att någon annan, än möjligen turistbyrån, skulle kunna lida skada, och i så fall endast om de myglat. Kommunen visade inte på vilket sätt skada skulle kunna uppstå, utan menade bara att så här har vi alltid gjort. När jag hade ett möte med dåvarande turistchefen i litet allmänna diskussioner i god anda avslutade jag vårt möte och tackade för att hon gett sig tid, men jag ville ha informationen i vilket fall som helst och avsåg att få det rättsligt prövat om så behövdes. Hon menade då om jag mot förmodan skulle få rätt, kunde jag då vara litet diskret och komma upp till dem och titta på handlingarna. "Det är ju inte bra om sådant sprids." För att tala nusvenska - det finns anledning för kommunen att arbeta med värdegrunden. Dessutom skulle en del kompetenshöjande punktinsatser inte skada.

Jag drev ärendet till prövning i Kammarrätten. Till min förvåning och besvikelse dömde de rakt av till kommunens fördel. Som potentiell rättshaverist och principryttare hade jag svårt att svälja detta. Konsekvensen skulle bli att kommunen skulle kunna driva vilken affärsverksamhet som helst och dessutom genom sekretessbeläggning förhindra insyn. Så är det inte och kammarätten hade kanske en dålig dag. Jag begärde och fick prövningstillstånd i Regeringsrätten. I dag fick jag domen där Regeringsrätten upphäver kammarättens dom och förordnar att kommunen lämnar ut begärda handlingar till mig.

Jag kan säga att grunden till att jag drev ärendet är att jag har ett genuint intresse av samhällsfrågor. Jag menar att vi företagare och medborgare har att följa det regelsystem som gäller. Dessutom har samhället lagt på oss plikten att känna till gällande regelverk. Då är det rimligt att vi ska kunna ställa motsvarande krav på myndigheter.

Affärsmässigt är frågan utagerad. Vi får så många anvisningar från turistbyrån som man kan förvänta sig och begära.

3 kommentarer:

  1. Hej.
    Ja kommunen skall ju också sköta sig.
    Ändrat bloggen.
    www.vallby38.blogspot.com
    är det nu istället.
    Vi ses nästa helg.
    Leif

    SvaraRadera
  2. Så utmärkt att du avslöjar denna fräcka hantering i den 100% skattefinansierade Turistbyrån i Simrishamn, det är ju konstigt nog en egen kommunal förvaltning. Vilket himla fult trick att skinna småföretagare på. Att dessutom försöka lägga sekretess så snart en vaken företagare förstår sin rätt är häpnadsväckande! Har YA skrivit om detta? För mig var det en nyhet. Bra jobbat att orka gå vidare, fast du snudd på blev hotad. Regeringsrätten är det inte lätt att få prövningstillstånd i. Grattis! För dig och för alla småföretagare, som har en beroendeställning till kommunens välvilja.

    SvaraRadera
  3. Grattis!
    Vad härligt at Regeringsrätten klev in och visade var skåpet ska stå för Kammarrätten verkar ju inte ha någon koll alls på möbleringen.... Eller sekretesslagen för den delen.

    Gó Pá!

    SvaraRadera