måndag 23 november 2009

Kompletteringstur till Tomelilla.

Nu har julbelysning apterats på gästis. Jag känner mig litet fånig vid den sortens verksamhet. Mina tankar går till den utomordentligt urusla filmen "Ett päron till farsa firar jul" med Chevy Chase, som jag tvingades se under den tid man hade plikter att delta i sönernas kulturkonsumtion. Jag kunde nödtorftigt maskera julpyntandet genom att samtidigt rensa hängrännorna. En mer lutheransk uppgift.

Nu visade det sig, precis som jag befarat, att det fattades en hel del elektriska detaljer inna helheten kunde sättas i drift. Alltså, en tur till Bo Ohlsson var oundviklig. Om ni kunde föreställa er hur mycket julskräp det finns. Boan har en hel hangar fylld med tomtearméer.

En annan klassisk jultradition hos Bo Ohlsson är den elektriska tomteorkestern som mekaniskt mimar till musik. Förr om åren har repetoaren bestått av jullåtar. I år stompade tomtegubbarna till hjärta och smärta i smäktande dansbandslåtar. Utvecklingen går framåt! Om det är en viss oskärpa på bilderna beror det på att tomtefotografering är ett andra område som gör mig en aning generad. Det är roligare att ha bilderna än att ta dem. Hursomhelst är nu hårdvaran för adventorgien införskaffad.

1 kommentar:

  1. Jag vet inte om jag vågar kommentera detta (som Tomelillabo), men visst har man onekligen budskapet att shopping är en stor attraktion i sig och "drar turister till bygden". Om detta stackar jag bara för och håller med. Sedan är det ju, som du också skriver, fantastiskt att man nu bytt ut julmusiken till "Lasse Stefans" mm. Det är väl det folk vill ha när de shoppar, är mitt svar och shoppar förmodligen ännu mer då, kan jag tänka. Själv fördrar jag dock en julskiva med Elvis och en mugg glögg, eller varför inte tystnad... Men till trots hör att 1,3 milj personer inte är att förakta. Det är vad man hade på Bo Ohlsson i fjol och om man kan tror statistiken så lär den siffran bara öka med tanke på att allt fler nu stannar på hemmaplan och handlar upp en stor del av lönen, istället för att resa. Allt tyder på att närturismen kommer att hägra även nästa år. Vi får hoppas att det stänker av sig både hos dig och mig! Tomelilla har ju så mycket annat vackert att erbjuda - Välkommen till Mitt Österlen http://www.youtube.com/mittosterlen

    SvaraRadera