onsdag 15 september 2010

Det våras för turismen?

Jag fick tillfälle att träffa den nya turistchefen i Simrishamn, Sofie Bredahl. Det ger verkligen hopp för framtiden. Man lär naturligtvis inte känna en människa på ett par timmar. Däremot är ett par timmar en evighet om det är en person man inte gillar. Jag tyckte om allt i vårt samtal. Kan hon etablera en dialog med oss i näringen och sparka liv i politikerna kan vi ytterligare lyfta en positiv trend inom besöksnäringen. Hotet är naturligtvis att hon genom kompetens och frispråkighet blir ett hot. Det finns mer än ett exempel på att bra folk efter kort tid lämnar kommunen.

Jag vill inte på något sätt påstå att det stundande valet är ett ödesval för turismen. De 2,2 miljoner människor, 600 arbetstillfällen osv, betyder allt för vår regions överlevnad och utveckling. Att jag detta till trots påstår att detta inte är en ödesfråga i valet beror helt och hållet på att detta sker utan politikens medverkan. Inställningen hos politiker i Simrishamn är: "Lyckliga ägare av ett självspelande piano!" Vi som är krassa ställer frågan, hur många självförsörjande positivhalare har vi idag i Sverige?

Att jag ändå är optimistisk i min tro på Österlen och turismen  beror på alla de hårt arbetande familjeföretag som upprätthåller en unik service och kvalitet som uppskattas av alla de besökare som årligen dras till Österlen. Landskapets omväxlande skönhet är en given resurs, som endast marginellt påverkas genom politiska beslut.

Jag skulle vilja sätta upp några punkter som är viktiga för turismens utveckling. En politikerläxa om du så vill.

  • Sluta att betrakta besöksnäringen som en känslig fråga. Det som är bra för turismen är bra för fastboende.
  • Kommunens satsning på turismen är väldigt litet pengar, tala om det i klartext.
  • Ta fram en vision och strategi för besöksnäringens utveckling.
  • Klargör rollfördelningen mellan kommunen (turistbyrån) och näringen.
  • Turister bryr sig inte ett dugg om i vilken kommun de är, de besöker Österlen.
  • Engagemang i att bilda ett destinationsbolag Österlen.
  • Ta hänsyn till det på Österlen unikt stora antalet verkligt små företag i besöksnäringen.
  • Storsatsning på Internetmarknadsföring.
  • Skapa en dialog med näringen. *
Dialog kommer från grekiskan och betyder genom samtal. Etymologin bakom ordet (grekiska: διά (diá, genom) + λόγος (logos, tal, språk)) reflekterar inte nödvändigtvis hur ordet används. På grund av likheter mellan prefixen διά- (diá-, genom) och δι- (di-, två) kan man tro att en dialog alltid utspelar sig mellan endast två parter. Jämför monolog. (Wikipedia.)

7 kommentarer:

  1. Bra sagt! Jag har också varit inne på Wikipedia och kollat ordet "dialog" för att försäkra mig om att jag visste vad ordet betydde ...

    SvaraRadera
  2. Dialog? Är det sådant som feminister inte sysslar med? Besök http://genusnytt.wordpress.com/ och kolla själv.

    SvaraRadera
  3. Väl skrivet, tänker på punkt 5. Är det helt omöjligt för 3 kommuner att starta en dialog om det här och tillsammans med näringen driva "Österlen" Kanske en naiv fråga men en seriös undran. För du har ju helt rätt, man åker till Österlen.

    SvaraRadera
  4. Frank.
    Diskussion pågår och har pågått länge, det är skälet att jag kände mig nödsakad att lägga in definitionen på dialog.

    SvaraRadera
  5. Hej Staffan,

    även jag har träffat Sofie och även diskuterat turismen med olika representanter från kommunen. Min lista ser i stort identisk ut som din. Kanske borde vi blåsa nytt liv i den gamla intresseföreningen Bord&Bädd där vi aktivt kunde verka för att de listans action points blir förverkligade.

    För varje månad/år som går så tappar vi mark till vår konkurrerande turistdestinationer!

    Vi sitter på en av landets mest attraktiva turistområden med en enorm potential. Vissa tycks tro att vi är nära vår fulla potential som Turistdestination men i mina ögon så är turismen på österlen endast i sin linda.

    Vore ju fantastiskt och viktigt att hjälpa till att sätta fart på arbetet!

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas verkligen att vi snart kommer fram till en vettig lösning på hur man "fördelar" uppgifterna oss emellan (kommun/näring. Jag har ju definitivt alls ingen beslutande roll i denna problematik, men ställer mig själv frågan: Kan man inte själv se ett samband mellan verksamhet och utveckling i den egna kommunen, hur ska man då lyckas förena det i tre? Precis som i näringen ska alla i "företaget kommunen" känna sig delaktiga och se sin arbetsroll meningsfull för att företaget ska "rulla på" och det bör också finnas en intern dialog mellan just verksamhet och utveckling. "Den ena handen ska veta vad den andra ska göra"! Vem ska tex ta på sig totalansvaret i ett destinationsbolag, sitta med de centrala informations- och marknadsföringsfrågorna? Behöver vi besvara turister deras frågor på speciella byråer eller ska vi helt enkelt lyfta ut även detta personalansvar på näringen? En stor del av bokningen ligger här redan och det funkar alldeles förträffligt! Frågorna är många och blir bara fler....och håller jag inte käft är jag snart själv utan jobb, såvida jag inte hittar ett annat!

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas verkligen att vi snart kommer fram till en vettig lösning på hur man "fördelar" uppgifterna oss emellan (kommun/näring. Jag har ju definitivt alls ingen beslutande roll i denna problematik, men ställer mig själv frågan: Kan man inte själv se ett samband mellan verksamhet och utveckling i den egna kommunen, hur ska man då lyckas förena det i tre? Precis som i näringen ska alla i "företaget kommunen" känna sig delaktiga och se sin arbetsroll meningsfull för att företaget ska "rulla på" och det bör också finnas en intern dialog mellan just verksamhet och utveckling. "Den ena handen ska veta vad den andra ska göra"! Vem ska tex ta på sig totalansvaret i ett destinationsbolag, sitta med de centrala informations- och marknadsföringsfrågorna? Behöver vi besvara turister deras frågor på speciella byråer eller ska vi helt enkelt lyfta ut även detta personalansvar på näringen? En stor del av bokningen ligger här redan och det funkar alldeles förträffligt! Frågorna är många och blir bara fler....och håller jag inte käft är jag snart själv utan jobb, såvida jag inte hittar ett annat!

    SvaraRadera