söndag 4 september 2011

En fråga om överlevnad!

Ska man få en gästgivaregård att överleva på Österlen måste man vara redo att jobba hårt, och i huvudsak när andra har ledigt. Vi har över 25% av vår omsättning i juli. Som familjeföretag har vi våra tydliga roller. Jonas har ansvar för köket. Det är inte helt lätt att rekrytera kockar till Österlen. Vi hade tur, men har ändå kört med åtminstone en halv kock för litet. Slit för de andra!

Matsalen fylls med hungriga gäster och, åtminstone inledningsvis, orutinerad serveringspersonal. K. h. fick inte så många fripass, och även om hon inte var schemalagd måste hon i princip vara tillgänglig hela tiden.

Själv ansvarar jag förutom för administration, för frukost och rumsstädning. Även om jag haft god hjälp har det varit tungt i år. Ibland har jag knappt hunnit med en middagslur innan diskpass på kvällen. Envar kan nog förstå att man ibland hamnar i formsvackor, men efter sju år tillsammans har vi lärt oss att hjälpa upp varandra när det känns motigt, detta utan energipsykologi, indisk änglahealing eller annan livsuppehållande terapi som vi generöst erbjuds på vårt Österlen.

Det kan vara riskabelt att gå  med gamnacke för länge, gör man inte sin andel känner man sig väldigt osolidarisk mot de andra. Så visst, emellanåt uppsöker vi naprapapater, osteoepater och vårdcentraler, som alla andra. Jag bokade en tid på vårdcentralen i Borrby och försäkrade dem att det absolut inte gjorde något att jag fick vänta en dryg vecka på en läkartid. Jag skulle bara kolla mina värden som jag hört att folk i farten gör.

När jag kom till doktorn, nymummad  med rena kalsonger, visade det sig att journalsystemet låg nere och det dessutom inte gick att ta blodprov eftersom det inte gick någon laboratoriebil. De fick mig redan på blodtrycket! Eftersom jag aldrig haft problem med det tidigare har jag inte just några referenspunkter, men denna fredag skickades jag direkt hem med order att inta viloläge och omedelbart börja äta blodtrycksmedicin.

Jag tryckte i mig anvisad dos samtidigt som jag läste igenom kända biverkningar. En av de mer förbryllande var att mindre 1 på 1000 drabbades av böjd penis i erigerat läge. Vem har konstaterat det? Laboratorieprov? Dessutom fått med det i läkemedelsbeskrivningen!

Jag noterade dock att det var betydligt vanligare med andningsbesvär. Det skulle visa sig att jag så småningom skulle ha betydligt mer nytta av den informationen. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar