torsdag 1 oktober 2009

Beowulf

Tänk att här i vår lilla by kan man gå på teater. På mycket produktiva Kulturum i Hammenhög sätter man upp en folksaga, Beowulf. Det är ett omfattande diktverk från någon gång mellan år 70o och 1000, som utspelar sig i södra Skandinavien. Av någon anledning har det blivit ett engelskt nationalepos.

Ensemblens ambition är att ta det tillbaka också till oss. Bearbetningen är vaken och pedagogisk utan att ta bort spänning och dramatik. Inledningen med en liten illustration av hur man lärde sig mastodontepos innan de nedtecknades var både rolig och lärorik. Uppläggningen som en rap är ju hur bra som helst, och begriplig för såväl skolbarn som gubbar. Allitrationen som minnesknep har jag inte haft klar för mig även om det känns självklart när någon berättar.

Scenografin är kongenial och multifunktionell, fungerar som hall för gille, ryttare, utsiktshöjd, säng osv. Det kan inte vara helt enkelt att få till i den lilla lokalen, som inte alls är anpassad för teater.

Att händelserna utspelar sig i södra Skandinavien illustreras av växling av dialekt (språk) mellan skånska, danska och göteborgska. Det blir dessutom väldigt kul. Och tänk att båda skådespelerskorna bor här Hammenhög.

Jag kan inte recensera, men jag är glad att jag fick komma på genrepetet och hade väldigt kul.

Hammenhög - kulturens by.

1 kommentar:

  1. De va la gött att de va en jöttebosska mä.
    Leif

    SvaraRadera