onsdag 9 december 2009

Julhandeln igång på Österlen

Under december räcker tiden för oss gästgivare till. Folk laddar nog inför julen och antalet boende hos oss går ned.

Det är trevligt att botanisera i bodar hos honsthantverk och kuriosa. I Komstad finns det nästan inga människor men väl massor av skor. I, vad som ser ut som, en gammal skola säljer de en hel flock av välkända märkesskor, kängor och stövlar, för både damer och herrar, för höger och vänster fot. Nu tillhör jag inte dem som impulshandlar skor. Har jag skor? Nej - gå in. Ja - gå vidare. Och det kan man göra i Komsta. På andra sidan vägen ligger Elofssons Garderob.

Mor och dotter har en underbar liten butik med hemtovade hattar och andra kläder, handväskor och annat som gör en dam till en dam. Dessutom är det galleri. När vi var där visades ljuskronor, lampetter och luciakrona. Allt tillverkat av gamla bleckburkar! Kanske ingen totallösning på klimatfrågan, men en pedagogisk och charmig blinkning.
En guldgruva för julklappsletaren!

I söndags var det julskyltning i Hammenhög. Frivilliga brandkåren var där med 21-lotter och brandbil. Idrottsföreningen sålde korv. En gigantisk uppblåst (bokstavligt talat) tomte  stod förankrad utanför Malmqvists El. Småflickorna repeterade sitt nummer inför aftonens julshow. "Jag såg mamma kyssa tomten" med Spice Girls-koreografi.

Alla affärer hade satt upp ett julklappsrim i skylten. Folk drog genom byn och jagade rim och framförallt vad som dolde sig bakom. Fina priser till vinnarna. Vi hade följande rim: "Fast den mycket pengar kostar, står den bara där och rostar."  En brödrost naturligtvis. Fiffigt eller hur. Jag hittade det på Internet.

Så var det premiäröppning av Herr Nilsson. I den gamla bilhallen, N H Nilsson AB har de dragit igång en affär som säljer varor tillverkade av konsthantverkare i och omkring Hammenhög. Carsten Nilsson, bildhuggaren, hade en trävit ljusstake som såg ut som ett stort H. Hammenhögsstaken? Hans mamma Margareta sålde sin fina keramik. (Vi har köpt kannor till frukostfil och youghurt till Gästis.) Där fanns sjalar, mattor, kuddar, emaljerade skyltar, gamla skolplanscher med mera med mera! Jag är så glad över att en sådan här butik dras igång både för besökare i byn och inte minst för alla producenter. Dessutom får man tillfälle att se den gamla bilhallen. En del autentiskt material från när det var en betydande marknadskanal för det nu degererande GM visas. Behövs det volontärer kan jag tänka mig att ställa upp.

Jag tänker på de hatiska muppar som skickade insändare till Ystadsallehanda, i samband med försäljningen av fastigheten, om stockholmare, och dessutom kulturabetare som bjöd över på alla hus på Österlen. Hur de fick ihop logiken med överbud, begrep jag aldrig eftersom kulturarbetare lever på bidrag, enligt samma vassa pennor som framförde sin åsikt i YA. Visst är det trist att tiderna förändras och att det aldrig blir som förr? Mitt råd till de som skrev de dumma inlägg: Skäms och förneka inför alla andra än er själva att ni skrivit insändare! Så ska ni se att livet går vidare och utvecklar sig till det bästa i vår by. (Bara vi får behålla skolan!)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar