onsdag 16 december 2009

Frustration är en lyx vid låg beläggning.

Gästgivarinnan och jag tog en oinspirerad liten tur till Simrishamn. Listan på julklappar behöver betas av. Men som sagt utan inspiration stannar Sverige. Vi tittade in i Expertbutiken och hittade ett par dvd för barn, det är alltid bra att ha till barnbarn och våra yngre gäster. Vi intog vår plats i kön. Då kom vårt kommunalråd in i affären. Han ställde sig framme vid disken med en katalog i handen. Och si - vad händer då. Expediten överger pågående kund och betjänar servilt vårt kommunalråd. Vi tycker inte att det ska gå till på det viset så vi lade våra dvd i närmsta gondol. Även en liten protest är en protest. Man kanske måste ha förståelse för att en makthavare av hans dignintet måste ha en gräddfil. Han kanske hade jättebråttom tillbaka till kontoret för att lägga ned ett par skolor. Vem är jag att döma?

Apropå skolor, så är nedläggning av byskolor det värsta jag vet. Det är skolorna som göra byarna till ett attraktivt boende för unga barnfamiljer, som i sin tur blåser liv i insomnade idyller. Jag läste emellertid ett inlägg i Ystads allehanda  mot skolnedläggelser. Helt rätt! Däremot blev jag konfunderad över att han förodade satsning på skolor i stället för att bara satsa på turismen. Nu är det på det viset att kommunens satsning på turismen är felräkningspengar i helheten. Det är en satsning på turism, men den svarar en mängd små företag för, B&B, hotell, restauranger osv.

Jag håller med om att kommunen ska hålla sig till sina kärnverksamheter. För skojs skull tittade jag i budgeten för Simrishamn kommun hur tursimsatsningen ser ut. Nettokostnaden enligt budget är 2,7 mkr av en total drftkostnad på 858 mkr, nu är jag inte så säker på procenträkning men det är inte mycket av skattepengarna som satsas. Det är definitivt inte detta som förklarar skolkaoset.

Nu  sprätter  kommunen runt mer pengar inom turismen. Men de tar de in från oss olika anläggningar. Man tar 12% på alla bokningar som går genom turistbyrån, samtidigt som man skrivit sig fri från allt ansvar för dubbelbokningar o dyl. Broshyrer, kartor o dyl är till delar finansierade genom att vi olika anläggningar annonserar. Jag menar att denna verksamhet är i gränstrakten av vad som tillåts enligt kommunallagen, och sannolikt på fel sida om gränsen.

Fullmäktige har som ett av målen satt upp:
Turistbyrån skall skapa och utveckla turismprodukter för försäljning och ha som mål att utöka produktutvecklingen inom särskilda teman samt att öka bokningsverksamheten.
Detta menar jag är fel. Det ska kommunen inte alls göra. Produkter, varor och tjänster, skapar och producerar vi företag inom besöksnäringen. Alltså ingen kommunal uppgift! Dessutom finns det privata turistbyråer som verkar i ren konkurrens med den kommunala turistbyrån.

Nu håller man enligt Ystads Allehanda på att rekrytera en ny Turistchef (ska den bli chef över alla turisterna eller möjligtvis turistbyråchef). Jag hoppas att man inför detta gått igenom, noggrant, hur den framtida verksamheten ska läggas upp. Hur Internetmarknadsföringen ska utvecklas, hur samrådet med oss upplevelseproducenter ska se ut, hur samverkan mellan kommunerna i regionen ska organiseras. Detta är kanske kristallklart men inte kommunicerat. Vilken plats var det Simrishamn hamnade på i Svenskt Näringslivs mätning av företagsklimatet?

Man står och faller inte med vad kommunen gör. Det är bara att borra ned och köra på.
Jag kommer i alla fall att rösta på det parti som garanterar byskolornas fortlevnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar