söndag 13 december 2009

Organiserad brottslighet på Gästis upphör.


Tänk att denna Gästgivaregård bedrivit olaglig hotell- och pensionatsrörelse i nästan 5,5 år. Vad värre är - vi har inte haft en aning och känner ingen ånger. Låt oss gå till botten med denna kriminalitet. Roten till att rättshärvan nystats upp är att jag, som genom en uppenbarelse, varseblev att jag måste ha ett:
TILLSTÅNDSBEVIS enligt lag (1966:742) om hotell- och pensionatsrörelse
Gästgivaregården från 1693 har alltsedan sin tillkomst bedrivit just sådan, och endast sådan, verksamhet och jag trodde att ett tillstånd följde fastigheten. Nu hade jag i varje fall börjat inse att jag skulle ansöka hos polismyndigheten för att erhålla tillståndsbevis. Jag åkte in till Simrishamn, i tanken att detta löses enklast vid ett personligt möte. Jag hade dessutom läst att det kostade pengar och att handläggningen inte påbörjades förrän man slantat upp. En lapp på dörren upplyste om att polisstationen var obemannad, men ett personligt möte kunde arrangeras efter överenskommelse per telefon. Dead end! Jag kommer ihåg att jag på den bemannade tiden varit där en gång och för ett antal hundralappar köpt ett danstillstånd. De tittade på mig som om jag inte var klok, vilket jag inte var. I efterhand har jag förstått att ingen sökt danstillstånd sedan 1200-talet. Hade de vid det tillfället känt till att jag dessutom saknade TILLSTÅNDSBEVIS enligt lag (1966:742) om hotell- och pensionatsrörelse, hade de antagligen satt mig i skyddsarrest.

Jag lommade hemåt och insåg att detta måhända kunde lösas via telefon. Via ett otal samtal med polisens centrala telefonväxel i Arjeplog, eller var den nu kan ligga, blev jag så småningom uppringd av en man i Ystad. Jodå - ett tillståndsbevis måste man ha, men jag var långtifrån ensam om att sakna. Tillståndsansökan 600:-, men så måste föreståndare utses och godkännas + 600:-, stopp stopp en ersättare måste utses och godkännas + 600:-. Personbevis för bägge och intyg från överförmyndaren att ingen var satt under förvaltning. Har ingen berättat för polisen att det finns datorer. Man kan dessutom undra varför polisen när man fick yttra sig över utskänkningstillståndet för 5 år sedan, inte efterfrågade TILLSTÅNDSBEVIS enligt lag (1966:742) om hotell- och pensionatsrörelse.

Jag finner taxemodellen intressant. Kanske vi kan använda den? Biffstek 200:-. Ska du ha gaffel? - 50:-!  Kanske du behöver kniv? 50:-!


Ikväll ser jag fram emot "Plötsligt i Vinslöv", och på onsdag fortsättningen. Jag är inte odelat positiv eftersom jag tycker att man exploaterar de människor som medverkar. Däremot är det intressant att se ett typiskt mindre samhälle på landet. Jag har till och med varit på studiebesök i Vinslöv. Jag var i Hedbergshuset, den gamla anrika möbelfirman i åminnelse, och sett platsen för konflikten mellan den hårdsatsande bangolfklubben och den lokala kultureliten i konstföreningen.

Svaret på förra veckans tävling var som Nisse i Vallby listat ut Arne Anka.

Över till veckans tävling.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar