Det gav tillfälle att prova det nyare inslaget i kollektivtrafiken - färja. Trevligt, New Yorkkänsla. Vi tog tvärbanan till Lumabryggan i Hammarby Sjöstad. Båten över till Barnängen. Här hade jag för egen del kunnat gå och botanisera en god stund. En spännande historisk miljö!
Nu var det Spårvägsmuséum som gällde, och Morris började visa tecken på gummiben.
Fina miljöer och läckra gamla reklamskyltar. Det var lätt att se den moderna lokaltrafikens framväxt. Det som lockar barn, förutom Tage som har sitt specialintresse i trappor och ramper, är möjligheten att pröva på. Det fanns visserligen möjlighet att prova som både tunnelbaneförare och busschaufför. Litet bjöd man med armbågen, ljud och litet blinkande ljus hade upplevelsen mer illusorisk. Nu var det mer som att titta på TV. Med litet mer ansträngning hade det blivit perfekt.
En frikostig Brio-järnväg och en avlagd spårvägsuniform räddade dagen.
Det får mig att tänka på IKEA, som genom Uppdrag granskning blivit lovligt byte. Jag bryr mig inte ett dugg om hur mycket pengar Kamprad tjänar och vad han gör med dem. Däremot blir jag upprörd av all designstöld som de systematiskt gör sig skyldiga till. Gamla anrika BRIO kämpar för sin överlevnad medan IKEA öser ut billiga kopior av BRIO-järnvägen. Köp dem inte!
Vi promenerade mot närmaste samfärdsmedel. En häftig vy med en slalombacke, Hammarbybacken, mitt i stan.
Till Morris förtret har vi en del kommersiella uppgifter i staden. Jag behöver ett nytt objektivskydd till min kamera, snabbt och lätt på Japanfoto.
Så åkte vi hem till Erik och Sjöviksvägen i det nya Liljeholmen. Har ni ärende i krokarna rekommenderar jag ett besök i Restaurang Lux Brödbutik. Deras semlor lever upp till vad man kan förvänta sig av bageriet som hör ihop med en restaurang med en stjärna i Guide Michelin. Än en gång besannas det gamla uttrycket att man får vad man betalar för, men hellre en semla från Lux än två från ICA.
Så sa vi godnatt till Stockholm. Vi skulle stanna till måndag, men drivna av hemlängtan for vi hem redan söndag eftermiddag.
"Servitörerna såg en och hälsade välkommen och talade om att alldeles strax har vi ett bord ledigt. Ni kan beställa så länge - och de kom ihåg en. En prestation att hantera så mycket gäster på en så liten yta - och sannolikt få dem att komma igen."
SvaraRaderaTänk att en så enkel sanning kan vara så svår att förstå. Oavsett verksamhet. Det enklaste av enkla. Det som helt bestämmer en gästs/kunds intryck och inställning. Ska försöka förmedla detta på ett nytt jobb. Intressant läge som det heter:)