onsdag 30 mars 2011

Antikt eller gammalt mög.

Som alla förstår är det något speciellt med att förvalta ett ställe som är över 300 år, och har varit gästgivaregård hela tiden. Skulle vi inte rensa ut något, skulle vi snart inte ha plats för några gäster. Vi har lämnat ganska mycket till fotbollsklubbens loppis och det känns bra för de sliter för vartenda öre. Vad de sedan gör med pengarna har jag ingen aning om.

Det är klart att antikrundan har ställt till det för oss som är omgivna av gamla prylar. Även om jag inser att det mesta saknar ett ekonomiskt värde, har jag den gnagande skräcken att på bästa sändningstid se Knut Knutsson fråga: Var har du fått tag i denna? - Den kommer från Hammenhögs Gästis, men jag har köpt den på loppis. - Vad fick du ge? - 15 kronor! Att då se Knut i paroxysmer, med glasögonen i pannan, slå sig på knäna och flämta fram: Jag kan säga dig, på en auktion idag, skulle du få mellan femton och arton, TUSEN!!

Den period i Gästis långa historia som jag tycker är intressantast är tiden efter 1949. Då kom ett stiligt par från Stockholm, vi har dem på foto. De satte i mycket stilen som vi har idag. Jag tror att de skapade en ny era för ett ganska nedgånget Gästis. Här finns silverbestick, såssnipor, uppläggningsfat m.m. med namnet Rovin instansat. Massor av porslin med Gästis-logga, dukar och servetter! Porslinet har blivit hopplöst omodernt och vi har bara sparat "arkivex". Bordssilvret har också blivit alltför slitet, även om vi har behållit det. Dukar och servetter är i fullt bruk.

Vi har bestämt att vi ska behålla stilen från 1949. Om något är uttjänt ersätter vi med motsvarande, det finns trots allt mycket som är klassiskt och tidlöst. Byte av bord i baren blev bra. När vi hittar gamla ting i skrubbar och vrår prövar vi väldigt noga om de passar in i miljön och att vi kan placera dem  utan att det känns konstruerat. Jag är nu senast väldigt nöjd med placeringen av reklamspegeln.För att inte tala om den uttjänta jukeboxen som ersattes med en mycket äldre och mycket finare.

När vi röjde i trädgården hittade vi ett par gamla skyltar, som var bortom all räddning.

De verkar vara 50-tal. Jag kan sätta mig in i känslan när Rovins hade beslutat att göra en marknadsföringsdrive och de nya skyltarna hade levererats. Jag undrar var de suttit. Är det någon som kommer ihåg eller vet?

Vi har ännu finare neonskyltar som sedan mycket lång tid är på renovering. O vad jag längtar efter dem som en färgklick och upplysning i mörkret.

Ett spännande fynd vi gjort är en gammal kista. Den verkar utförd i pansarplåt, den väger en bra bit över 100 kilo.

Kistan har tredubbla låssystem.

Ett system där tre låskolvar skjuter ut från locket in i kistans vägg. Det är någon klurig anordning på locket, så vi har inte ens kommit åt nyckelhålet.

På framsidan finns det två mycket stadiga byglar att sätta hänglås i.

På framsidan av kistan finns ett lås som skjuter upp en bygel i locket och låser till.

Den höga vikten, tjocka plåten och de kvalificerade låsanordningarna tyder på att kistan använts för att hantera värde.

Kanske är det från den tid när post transporterades med diligens på landsvägarna med gästgivaregårdarna som stationer.

Det kanske var här krigskassan förvarades under kriget mellan danskar och svenskar.

Kan det vara ett gesällprov av en låsmakare.

Jag har ingen aning och ingen uppfattning om hur gammalt det kan vara.

Hade vi bara hittat det dolda nyckelhålet skulle vi kunna erbjuda det som safety-box till våra hotellgäster.

Nu undrar naturligtvis nyfiken - var det något i. Det var det, nämligen gamla tapetrullar. Vi hittade en rulle med guldtapeten som sitter i entréhallen, kanske från 1919. Och den gulgröna tapet som vi känner igen från den del av matsalen vi kallar Verandan. Den byggdes till 1936.

1 kommentar:

  1. Snygg kista. På förra antikrundan var det en kista med och bara för nyckeln skulle dom få omkring 3 tusen.

    SvaraRadera