Bussar, tunnelbana och taxibilar är skyltskåp för, ofta lokala, evenemang och tjänster. Det finns ändå en viss distans, respektavstånd, i denna form av reklam. Statiska reklamskyltar på en fotbollsarena på landet ser jag, som en atmosfärförstärkare, liksom litet taffliga annonser i programbladet.
Jag irriteras inte ens över illegal affischering i städerna. Jag tycker att det tillhör stadsbilden. En affisch för en konsert, uppklistrad på ett elskåp är helt som det ska.
Direktreklam är också acceptabel så länge jag kan undanbe mig genom en liten skylt på brevlådan.
Lycklig blev jag, när jag i en skrubb hittade en gammal reklamspegel. På väg in till dansgolvet drog man upp stålkammen och rättade med ett par snabba drag till sin brylkrämsfixerade frisyr.
Man fattar ju att folk blev inspirerade att lackera om bilen eller byta bank.
Hur själva affärskonceptet "reklamspeglar" såg ut har jag litet svårt att räkna ut. Gick någon runt och rekvirerade annonsörer, för att sedan gå hem och göra en spegel. Fick sedan de som hängde upp speglarna på sina ställen betalt för att exponera dem?
Kan jag kanske få litet betalt någonstans ifrån nu när jag hängt upp den i baren? En del av företagen finns kvar fortfarande. De flesta annonsörerna är sedan länge insomnade.
Jag funderar på hur gammal spegeln är. Telefonnumren har fyrsiffriga riktnummer följt av fem eller sex siffror.
Jag lägger märke till en annons, "Åke Perssons Bilaffär" i Smedstorp. När jag för en tid sedan skrev "Turen går till Smedstorp", fick jag från min flitigaste läsare, Frank, ett påpekande om att jag missat den kuriösa historien om den kreative Citroën-handlaren. En fin historia, som visar att inte bara Hammenhög varit ett bilhandelns Mecka.
Jag bedömer att spegeln är från sent 70-tal. Jag lägger in en bild på en Mazda från samma spegel. Kanske någon bilnörd med ledning av två bilannonser kan hjälpa mig att tidsbestämma.
"respektavstånd" Så var det. Men nånting hände på vägen. Undrar om det här verkligen är så mycket effektivare. Eller så är det bara att vi är för gamla, vi förstår inte.
SvaraRaderaP.S. Första modellen av Mazda 323 kom 1977, Citroën CX tillverkades från 1974 så du har nog rätt. (Jaja, jag vet) D.S.
Cittran är en GSA. Tillverkad 1970-1984
SvaraRaderaJag blir aldrig för gammal för att bli förbannad på en telefonförsäljare. Särskilt njutningsfullt är det när de frågar efter hustrun, och jag säger att hon ska inte ha nåt.
SvaraRaderaI stand corrected. Det är klart att det är en GSA. Sorry!
SvaraRaderaMen man blir totalförbannad när dom ringer. Trots att det inte känns riktigt juste. Dom stackarna är ju lika lurade. "Tjena, hur är läget?" Med Ronny Erikssons ord: Det ska väl du skita i. Men det tempo stopp som inträffar när man som svar säger att "Jag har inga pengar" är ju lika njutbart varje gång. Det blir så tyst.
Telefonenkäter är lika roliga. Jag brukar fråga vart jag skall skicka fakturan En timme konsulttid á 1500:- + faktureringsavgift. Om de tycker mina synpunkter är viktiga, så får de väl betala! De får dem att snabbt avsluta samtalet.
SvaraRadera