onsdag 14 april 2010

Fuskepellar!

När jag skrev om Kiviks apelsin juice "Från hjärtat av Österlen", fick jag lära mig begreppet green-wash. Det innebär att man i marknadsföringen snyggar till sina produkter, de blir grönare, mer närodlade och nyttigare. Det vill säga en cynisk exploatering av folks intresse att äta bra, närodlat och juste producerat.

Vid mitt senaste besök i byns ICA-butik fann ett bra exempel på hur det kan gå till. I samma burk som man förknippar med SBR (Sveriges Biodlares Riksförbund) Hade företaget Svea-Nordic tryckt i "Naturhonung" (vad är alternativet?). Val av förpackning, företagsnamn och färger för tankarna till svenska blomsterängar, ljunghedar och äppellundar. Ju pyttsan, med inte alltför uppdragen text läser man: IMPORTERAT.

Köp inte denna honung!

1 kommentar:

  1. Tyvärr är detta ingen ny produkt utan har den har redan synts ute på butikshyllorna under många år. Ännu värre är den importerade honung som värmebehandlats för att "hålla sig bättre". Hur var det, fann man inte honungsrester i de egyptiska pyramiderna? Var denna månne också värmebehandlad för att hålla sig länge?!

    SvaraRadera