fredag 2 april 2010

Det är något i luften!

Luften vibrerar hela Österlen väntar på konstrundans utbrott. Som varje påsk dyker det upp en konstnär på varenda ledig kvadratmeter.

I entrén till gästis hade en höna lagt sig till ro. Den hade placerats där av Ingela, medberoende fågelskådare till Nisse i Vallby. Enligt egen utsago köpte de Vallbys fulaste hus. Det är ett problem de jobbar med. Lagom till påsk har de fått Ingelas verkstad klar. Här tillverkas inte bara smakfulla jul och påskdekorationer utan också fin keramik. Besök Hantverkeriet!

På bara en dryg vecka har växtligheten kommit igång. Litet värme på detta, så exploderar det. Påskliljorna, i skyddat söderläge, kan faktiskt hinna slå ut till påskafton! Jag såg också att gräslöken kommit upp. Om en vecka skördar jag, en surdegsmacka med skivad potatis och årets första gräslök. Om en månad kan vi ha den första sparrisen.

När Doris och jag tog morgonpromenaden var det full fart i byn. Fotbollsklubben kör sin loppis i magasinet och det dra alltid osannolikt med folk. Gallerister, butiker och konsthantverkare la sista handen på sina utställningar.  Faktum är att det i Hammenhög finns så många aktiviteter så det blir en liten konstrunda i konstrundan.

Jag hade kameran med på turen av en enda orsak. Jag har sett en alldeles speciell snödroppsvariant. Blommorna ser ut som små klockor och i spetsen av varje kronblad finns en liten gröngul prick. Jag har aldrig sett sådana förr.

Gården är räfsad. och blommor planterade i krukorna ut mot vägen. Personalliggaren ifylld (skatteverket brukar förlägga sina razzior just till långfredagen, ställena fullsatta och nyöppnade för säsongen, kvalificerad övertid för skattmasarna och många straffavgifter) svarta lådan till kassaapparaten installerad.

Solen lyser, ingen vind - välkommen till Österlen!

1 kommentar:

  1. Carina Håkansson2 april 2010 kl. 14:20

    Blomman tror jag heter snöklocka.... Så kallade min mormor den iallafall !

    SvaraRadera