torsdag 12 augusti 2010

Cirkusen kommer till stan.

På sensommaren är det cirkussäsong.Olympia har varit här och Cirkus Maximus bjuder svensk cirkus i världsklass. Nu är det inte själva cirkusen, som får mig att reflektera, utan marknadsföringen. Det ser likadant ut som när jag var en liten pys och cirkusen kom till Karlskrona och slog upp sina tält på Chapmansplan.

Estetiken är exakt den samma. Grälla färger, clowner, herrar som mest av allt ser ut som en amerikansk TV-pastor och djur. Även om de stora rovdjuren, lejon och tigrar, nu är förpassade till en lugnare tillvaro på olika djurparker.

Precis som förr översållas grannskapet av affischer någon vecka innan föreställning. Jag närstuderade materialet och såg att viss utveckling skett. Förr var det pappersaffischer som klistrades på kartong. Nu är det tryckt på vad som skulle kunna kallas "wellplast", släta ytor med kanaler mellan de två skikten. På denna klistras kompletteringsinformation om plats och tid. Om nu materialet inte är det mest miljövänliga, är det kanske ändå inte så belastande eftersom de återanvänds. Om man tittar nära - många gånger. De fästs runt lyktstolpar med moderna spännband. Efter föreställningen plockas de ned snabbt och effektivt.

Den enda bransch som lika konsekvent, nu som förr, använder samma marknadskanal är politikerbranshen. Vart fjärde år förgylls vårt vackra landskap av om inte clowner och vilda djur, så andra släta figurer som vill att vi ska skicka dem till riksdagen eller andra politiska församlingar. Är det en slump att cirkus och politik marknadsförs på samma sätt?

Jag vill också ta med ett exempel på en affisch av det mer hantverksmässiga slaget. Denna tavla tillverkad av Henrik, hårfrisörskans make, visar en kvalitetsnivå som inte  skulle ge honom en suppleantplats i Kyrkofullmäktige, inte ens i Simrishamn.

Detta förtar inte det enkla och tydliga budskapet att det legendariska gamla progbandet Fläsket Brinner kommer till Hammenhög. Parkfest i sensommartid!

3 kommentarer:

  1. Asta bestämde att vi skulle gå på cirkus Maximum och jag följde såklart med, även om mina senaste erfarenheter av cirkus har varit sådär. Men vilken överraskning!! Jag hade tänkt att småslumra lite, men fick inte en blund. Det var verkligen hög klass! Överraskande, snyggt och skickligt!

    SvaraRadera
  2. Va,är det gubbarna i Borrby som har inspirerat till detta mästerverk till annonsering? Röd Tusch!!!

    SvaraRadera
  3. Svårt att säga Frank. Likheterna är uppenbara. Hårfrisörskans make använder sig inte liak mycket av bilder. Sannolikt har de gått samma reklamskola.

    SvaraRadera