tisdag 17 augusti 2010

Ett besök i mathuvudstaden.

Med huvudärende att köpa medicin till vår addisonsjuka hund Doris, for vi till mathuvudstaden Tomelilla.

När vi kom in på apoteket, som jag efter privatisering, inte har en aning om vad det heter, men det gör ju inget jag ska inte skicka julkort och jag vet var det ligger, upptäckte vi att vi tagit med oss ett utgånget recept.

Hustrun hem till Hammenhög, hämta hundens handling. Jag lämnades i mathuvudstaden. Eftersom jag är litet gammeldags och eftersträvar åtminstone ett lagat mål mat om dagen, började matsondering. Guns Grill, som är en korvkiosk med påbyggt sortiment, kändes som mindre gångbar eftersom regnet hängde i luften. Thairestaurangen, som jag gillar, har av någon obegriplig anledning stängt tisdagar. Slumpen leker med mig, åtta av tio gånger när jag befinner mig i Tomelilla och matklockan ringer - är det tisdag. Stora Hotellet är fullständigt uteslutet, deras meny består av brun sås med varierande tillbehör.

Så kom jag till den gamla boklådan, som fått nytt liv genom att göra halva utrymmet till kafé, Café Olga. Hit skulle jag med lätthet få med hustrun! Jag gick och satt mig på torget och filosoferade en stund och inväntade det gällande receptet. Efter medicinköp gick vi till Olgas. En så vacker lokal, vilka fönster och så befriande tyst. Gott kaffe - en enkel och god paj. Kultur och atmosfär!

Jag slank in i antikvariatet. Nu ska man inte ha bråttom på antikvariat. Men det satt en vänlig man och katalogiserade eller vad en antikvator nu gör. Han erbjöd sig att hjälpa till. Jag frågade efter något av Stig Dagerman. Jovisst - jag fastnade för novellsamlingen "Nattens lekar". Jag sporde honom om läget för våra gamla klassiker. Stig Dagerman är het och finns i nyutgåvor. Hjalmar Söderberg är inne. Antikvatorns favorit Hjalmar Bergman är iskall liksom Selma Lagerlöf. Förutom att den senare köps av tyskar, på svenska. Jag insåg därmed att mina litteraturpreferenser är konventionella och normala, men bestämde mig i samma stund för att läsa något av Selma Lagerlöf.

Så åkte vi till Kontorslagret och köpte en levang med skruvfäste, 24 blyertspennor och en låda minitork. Efter en halvtimmes diskussion med kontorslagraren om kvalitetsskillnader mellan dammsugare från Nilfisk respektive Numatic International återvände vi till matförorten Hammenhög.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar