söndag 29 augusti 2010

Inför hösten.

Jag känner en person i Borrby. Min gode vän Jonas, boende i Stockholm, bördig från Västsverige och hobbyboende på Österlen. För något år sedan köpte han ett gammalt slakteri, tror jag att det var. I går var jag bjuden på cocktailparty hos Jonas. Där var öl, vin och sprit och litet mat, som jag antar att det ska vara på cocktailparty. Där var massor av folk, huvuddelen från Borrby och en liten grupp från Hammenhög. Jag talade enbart med folk från Hammenhög! Varför ska man tala med okända när det finns folk man känner?  Det gäller att hushålla med jordens resurser. Ärligt talat är nog  cocktailparties inte mitt medium. Det är nog inget fel vare sig på cocktailparties eller mig - men vi passar inte riktigt ihop.
Jag känner fortfarande bara en person i Borrby.

Även om jag nu gjort ett av mina sällsynta besök i Borrby, jag kan ju aldrig lära mig öppettiderna på apoteket, står min gamla uppfattning fast.

Vi är nu i slutet av skördemånaden och bönderna gnor som om de hade deadline. Själv ligger jag efter med skördearbetet. Malörten ska bärgas på Bartolomeiafton, vid midnatt i månsken, naken,  om man ska vara fundamentalist. Jag ligger faktiskt fyra dagar efter, undrar om det utgår straffavgift. Får ringa skatteverket!

Nu gäller det att arbeta efter konstens alla regler. Jag går till den oumbärliga guiden i livet; Bondepraktikan. Där står faktiskt inte ett skit om malört. Däremot - ...Bartholomei afton förbjuda bönder, må upptaga hampa och lin.

Nu kan inte malört, ens ex analogia, jämställas med hampa. Även om användningen är att krydda brännvin, som i undantagsfall brukas i berusningssyfte, liksom hashish och marijuana som framställes ur hampa.

Nej jag kör på och får en präktig skörd som utan problem ska kunna försörja gästgivaregården med den lokal Bäsken.

Innan användning torkas malörten. Det går även att göra Bäsk på de gröna växterna, men det är inte samma sak.

Jag hänger dem i vattenrören och får därmed på köpet en test av att Rörmockarjohnny (låter nästan som Sjörövarfabbe) gjort ett professionellt montage av rören.

I övrigt har jag läst i husorganet YA, att Stora Hotellet får en ny restaurangansvarig. Jag har ju vid några tillfällen diskret antytt att jag tycker att det behövs.

Det är en meriterad kock, Stefan Öfwerling, som en kort tid drivit restaurangen på kursade Tingvalla.

Det blir säkert alldeles utmärkt och jag är övertygad om att jag får ett gott alternativ till såväl "korvaludan" som thairestaurangen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar