måndag 20 december 2010

Julbord på sista versen.

Ännu en gnistrande vacker vintersöndag. Utan vind är till och med vintern på Österlen uthärdlig. December har inte varit en bra månad för oss, vädret har skrämt folk från att åka till Österlen, och det är förståeligt. Söndagen var julkortsliknande. En gäst liknade den rosa solnedgången mot snön vid ris á la Malta med saftsås.

Vi förundrades över att trädgården, som brukar ha massor av småfåglar pickande på talgbollar, var helt ödslig.

I den orörda snön kunde vi se förklaringen. En glada hade tagit en koltrast.  Dramat var väl dokumenterat på snön. Jag undrar hur lång tid det tar för småfåglarna att komma tillbaka.

Vi skyndade oss att göra i ordning efter dagen, för att hinna till Vallby konsertförenings julkonsert i Vallby kyrka. Det är så duktiga musiker! Nytt för året var Anders Granström, som läste dikter av Hjalmar Gullberg. Personligen tycker jag att julkonserten börjar bli litet för religiös. Men kyrkan var full och julen är ju trots allt en kristen högtid. Musiken är vacker och det är kanske mitt problem att jag tycker texterna suger.

Vi har nu ett julbord kvar, nämligen på julafton. Det brukar vara väldigt trevligt och stämningsfullt. Vi har julpensionat men just julbordet är öppet också för externa gäster.

1 kommentar:

  1. Julbord på julafton....! Det låter helt otroligt att ni har öppet då också. Själv har jag jobbat med många julbord på Klefstad och vet hur det är. Men aldrig på julafton. Hoppas ni har möjlighet att vila lite sen.

    SvaraRadera