fredag 10 december 2010

Mobbning på nätet?

Härom dagen upptäckte jag en grupp på Facebook som heter: Dags för Robert Dahlström att sluta på Ystads Allehanda. Oreflekterat gick jag med och tyckte att det var precis vad jag längtat efter. Så blev jag litet hjärtnupen och tänkte hur ledsen jag skulle bli om det fanns en sådan grupp om mig, i tillämpliga delar.

Å andra sidan vore det hemskt om man inte skulle kunna kritisera företeelser bara för att man inte är "bättre själv" eller att föremålet för kritiska synpunkter skulle ta illa vid sig. Vi skulle hamna i en omvänt Janteland. Robert Dahlskog är en offentlig person och makthavare, som sådan måste han få ifrågasättas. Däremot tycker jag att man kan utveckla och förklara sin ståndpunkt.

Jag försökte reda ut en del förutsättningar, men Ystads Allehanda är återhållsam med information om sin organisation. Jag tror att Robert Dahlskog är ansvarig för kulturredaktionen och därmed ansvarig inte bara  för vad han själv skriver, utan för hela kulturbevakningen.

Min första invändning är att det skrivs alldeles för litet om den småskaliga lokala kulturen. Ystad och Österlen har en extremt hög kulturell aktivitet och ambition. Allt är inte bra, det vill jag inte hävda. Men det är en samhällsföreteelse som påverkar regionen och livet för många människor. Företeelsen har observerat och diskuterats i andra media. Det är också något som påverkar inflyttningen till regionen.

Redaktör Dahlström har hittat ett enkelt sätt att skenbart framstå som produktiv. En daglig krönika framstår som väldigt flitigt. Men innehållet för många av oss läsare är helt poänglöst, annat än som en dokumentation av livsleda och isolation. Uppläggningen är för privat, utan spets och humor. Jag kan numera veckocykeln där helgens planering  av måltiden beskrivs. Redaktörens självbild som stjärnkock och förakt för restaurangnäringen är provocerande och okunnig. Det andra temat som globetrotter  med förankring i Frankrike, Spanien och Thailand och skildringen av dessa utsökta kök står mig upp halsen. Om det någon gång hettar till kryper redaktören bakom att han har skämtat och i övrigt berättar han om alla mail och samtal han fått. Det är inte mycket transparans i den debatten! Lägg ned krönikan och låt redaktören Dahlström skriva en blogg som flera av hans kollegor gör. Det är ett kostnadseffektivt sätt att hantera denna typ av prat ut i det blå. Feedbacken är öppen och man får en absolut mätning av antal läsare.

Kulturredaktörens isolerade liv i sin lägenhet i sin lilla stad lyser av "det var bättre förr"- konservatism. Kom in i matchen! En inbjudan till en vernisage är inte en förolämpning utan en möjlighet. Huvuddelen av kulturaktiviteter sker utanför kontorstid och utanför Ystad. I det moderna samhället är vi många som har flexibel arbetstid. Integriteten att skriva om det man ser inskränks inte av att galleristen, arrangören, gärna vill att redaktionen kommer dit.

Finns det ingen tidningsledning som ser hur kulturbevakningen, från en låg nivå, tunnas ut? Det verkar inte så.
Då är det fullt berättigat att opinion bedrivs i sociala media, Facebook. Tycker du som många andra att kulturskriverierna i Ystadsallehanda är för dåliga - gå med i gruppen. Det är inte mobbning!

3 kommentarer:

  1. Jättebra formulerat!

    SvaraRadera
  2. Håller med; debatt är bra, så länge bollen studsar åt båda hållen och ja, jag håller med om att kulturbevakningen i sydost är knäpphändig och att vi har otroligt mycket mer som kan belysas utöver de traditionella galleriernas och konsthallarnas utbud.

    SvaraRadera
  3. Tack för feedbacken, medger att det fattas en mer nyanserad diskussion i gruppen. Grundtanken var också att inbjuda till en sådan, vilket är precis vad du har gjort!

    Själv blev jag mycket förvånad när Amanda Lindholms artikel om Robert Dahlström först publicerades i Ystad Allehanda för att en vecka senare fullständigt raderas från nätet. Denna enligt mig välformulerade artikeln går inte längre att hitta vid sökning.

    En vän till mig skrev ett inlägg till Lindholms artikel som YA tog bort efter en timme då den var till Dahlströms nackdel.

    En hälsosam och nyanserad debatt kräver att alla röster får höras i ett demokratiskt samhälle, inte bara de som sitter i en maktposition.

    Jag anser att en offentlig krönikör måste räkna med gensvar. Framför man kontroversiella budskap om kvinnans roll i samhället kan man inte räkna med att dessa går obemärkt förbi.

    /Ingegerd Clementson

    SvaraRadera