torsdag 9 december 2010

Mys i smedjan.

I tisdags var jag och en stor flock damer, ja Sven-Ingemar var också där, hos Celestine på Biou. Vi var inbjudna till "Mys i smedjan", med 10%, morotssoppa, lussekatter och hembakat bröd. Min bilder är inte lysande. Jag vill gärna ha bilder men känner mig blyg för att springa och blixtra, och väcka uppmärksamhet.

Celestine är släkt, svägerska till Anna och Jonas, det lika bra att informera om detta, eftersom jag brukar klanka på att alla på Österlen är släkt med någon. Nepotismen kompletterat med demokratiska val är den rådande samhällsordningen.

Celestine är smyckesdesigner under namnet Celestine Soumah Smycken. Hon gör väldigt fina saker. Tyvärr har hon ingen hemsida. Kanske säljer hon tillräckligt i alla fall.

Butiken och verkstaden ligger i Biou, i Hammenhög. Biou är "bo" på skånska. Olika företag delar lokal och det har skiftat över tiden.

Allt hon gör är så enkelt och stilrent. Förutom butiken ,i Hammenhög, hittar du Celestiens saker hos oss på Gästis (litet urval), på Formargruppen i Malmö och hos Kaos i S. Mellby.

Genom åren har Celestine varit en viktig nod i presentlogistiken till jul och vid högtidsdagar. Tyvärr börjar bekantskapskretsen bli ganska fullhängd med smycken.

Ordbrickorna, en enkel silverplatta med ett inpräglat ord har blivit mycket populära. Du kan välja bland ett otal ord eller hitta på egna. Det blir personligt och till ett rimligt pris.

Nu är jag en ganska konventionell gubbe, män bär inte smycken, men kanske jag skulle köpa mig en ordbricka. Jag måste bara tänka ut vad det ska stå på den.

Många bröllopspar i trakten har fått sina vigselringar från Celestine.


 Jag gillar armband och kragar i virkad silvertråd. Det blir mycket liv i sådana smycken.

Örhängena, i stora svepande bågar avslutat i en droppe, är jag också väldigt förtjust i.

Men jag tycker absolut att Celestine ska skaffa en hemsida och en webbshop för att fler på ett enkelt sätt ska kunna köpa hennes smycken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar