måndag 13 december 2010

Människans bästa vän.

För åtta år sedan levde vi ett bekvämt storstadsliv, bodde i en bekymmersfri lägenhet och hade litet tråkigt. Nu lever vi på en gästgivaregård i Hammenhög, har gott om bekymmer, men sällan tråkigt.

I vårt förändrade liv ingick att skaffa hund. Det hade vi inte haft tillfälle till tidigare. Att ha en jycke inlåst i en lägenhet större delen av dagen kändes inte speciellt trevligt - vare sig för oss eller hund.

Vi funderade fram och tillbaka vilken sort vi skulle ha. När vi kom på airdaleterrier var saken klar.

Doris blev i dagarna sex år och är en mogen hunden, så mogen en airdaleterrier nu blir. För vår del är hunden inget annat än en familjemedlem. Jämfört med att ha barn innebär hund många fördelar, jag vet jag har tre söner.

Doris är förnöjsam och tillbringar en stor del av sin fritid på rygg i soffan. Gör barn så blir man orolig; fetma, passivitet och misär. Maten är en viktig, men okomplicerad, sak för Doris. 4,5 deciliter pellets, som innehåller allt en hund behöver, uppdelat på två mål. Vardera måltiden tar 45 sekunder - inget spill och inget lämnat. Jämför det med ris och fiskpinnar, inkletat över unge, bord och golv. Hälften lämnat - ständig oro att de inte får i sig tillräckligt. Dessutom ska de äta var tredje timme oavsett situation!

En hund går gärna ut och kräver inte att få åka pulka eller gå till sandlådan. I princip går den dit jag vill. Ingen påklädning - koppel och bajspåse.
Hunden erbjuder tillfälle att gå till favoritstranden, dag ut och dag in året runt.

Blir jag irriterad på hunden kan jag ryta med tordönsstämma. Beordra henne att sätta sig eller att gå och lägga sig. Auktoritära metoder rekommenderas.
Dessutom är det inte bara tillåtet utan till och med önskvärt att man mutar och manipulerar hunden med godis.

Hunden blir reservationslöst överlycklig att se mig om jag så bara varit ute och hämtat posten.

Vill vi åka bort en vecka kan vi lämna Doris på hundpensionat eller hos goda vänner.

Även barn har sina fördelar men de ligger inte på det praktiska planet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar