lördag 27 november 2010

Jul för rastlösa.

I vår bransch börjar julen tidigt, endast handlen ligger litet före. Ystad ligger litet före Simrishamn. Å andra sidan ligger Stockholm före Ystad. Jag misstänker att det finns en korrelation mellan storlek och julstart.

Granen i Ystad hade en massa ledlampor.  Bra för enegiförbrukningen antar jag, men jag vill ha vanliga stora glödlampor i offentliga julgranar. Tänk på traditionerna!

Det var inte helt lätt att hitta gran till Gästis. Det är väl bra i sig att man inte börjar sälja i november. Slutligen hittade vi en i handelsträdgården i Glemminge. Flickan som sålde bleknade en aning när jag bad att få den inslagen. Glad igen när jag sa att jag skämtade.

Ingela vår favoritdekoratör tog sig an våra krukor vid vägen och hände ett par kransar på dörren. Vill ni ha en aning nedtonade, moderna och stilsäkra juldekorationer är Ingela rätt.

Nu har vi en favorit dekoratör, en favorittatuerare och en favoritleverantör, Bondens Skafferi.

Eva och Jonas har lagat mat så det finns ingen gräns. Skinkan är klar. Sillarna är inlagda, rebensspjäll, Janssons, knäck, skinka, rostbiff, bröd....



Så kom snön! Jag är kluven. Visst är det grant! Men även om det är sommarväglag på de större vägarna så tycks det finnas en komplott med SMHI och media som huvudaktörer. Klass 2-varningar och katastrofreportage om gravida kvinnor och bandvagnar. Det är klart att det håller folk från vägarna.

Vi har mat, vi har öl och brännvin (kan skada hälsan och är vanebildande), vi har gemyt och stil, vi har jukebox och vi har rum med sköna sängar.

Man kunde vara sämre insnöad! Insnöning är force marjeure och kan jämställas med semester. Det finns sämre ställen att vara insnöad på.

Årets julbordsdesigners är Husberg Arkitekter, som har sitt kontor här i Hammenhög- Ett fantastiskt jobb
nedlagt - men vilket resultat. Stort tack till Anna, Lina och Lillemor.



Inspirerat av Hammenhög flera "karaktärshus". Litet omflyttat, litet mixter med skalorna, men nog vet man var man befinner sig!

2 kommentarer:

  1. Jag hittar inte mitt hus! :)

    SvaraRadera
  2. Baka huset, lägg det i en påse, kom hit så ska vi placera det.

    SvaraRadera