tisdag 16 november 2010

Plötsligt blev det litet julstämning.

Onekligen blir man litet grand ur fas i vår bransch. Efter att ha varit på medlemsmöte i Matrundan bestämde jag mig för en totalskärpning när det gäller att lägga in aktiviteter i kalendariet. Det har gått bra för matrundan. På tre år har den etablerat sig som ett starkt varumärke på Österlen. Av kommunerna har den blivit utsedd till årets Österlenambassadör och flera av medlemmarna har fått priser och utmärkelser under året. Det var trots allt först 2008 som det startade. De flesta av företagen har en ordentlig verksamhet året om, därför är det viktigt att fylla i kalendariet på hemsidan. Jag hickar till när jag läser att vi ska packa bilen full och åka på Matrundan för en månad sedan, Matrundan höst alltså. Vi har faktiskt spikat  Matrundan 2011 till den 28 maj - 6 juni. Jag tycker att det är dåligt att hemsidan inte är uppdaterad!

Anledningen att jag fick litet julkänning är att vid uppdateringen, som började med gås, men snart övergick till julbord, tittade jag på alla vackra julbilder vi har.

Vi har skapat en tradition från det att vi kom hit, genom att be konstnärer/konsthantverkare i byn
dekorera julbordet.

Årets juldekorering står Husbergs Arkitekter för. Tips: Pepparkakshus.
Premiär den 27 november.

Det känns alltid spännande hur julbordskonjunkturen är för året. Under senare år har vi sett en vikande tendens. Det blir litet speciellt när man, som vi, i princip endast inriktar sig på privatpersoner och allt är hemlagat. Många äter nog julbord med jobbet. Vi vill ha det så.  En del framförallt mindre företag brukar komma till oss.

Vi kör julbord i helgerna. Det sista är på själva julafton, vilket vi är ganska själva om här nere. Det passar oss eftersom vi har vad vi kalla pensionatsjul, från lille julafton till annandag jul.

4 kommentarer:

  1. Även om en pensionatsvärdinna som jag är så trött på allt som heter julbord då vi slår igen portarna efter sista julbordssittningen så bestämde jag mig när jag läste din blogg att vi ska åka till er och fira jul något år! Vilket år vet jag inte, men det ska bli av! Det bara kändes så :)

    SvaraRadera
  2. Fick samma känsla så det måste vara bra skrivet:) Eller var det bilderna? Pensionatsjul! Det låter så trevligt. Vi kommer också.

    SvaraRadera
  3. 27 december verkar vara en sen premiär julbord/
    Den trogna korrekturläsaren.

    SvaraRadera